26 April 2010

My Kind of Ladies, My Kind of Music


NEW YORK Jag säger bara en sak: Patti Smith, var har du varit hela mitt liv?! Jag vet att jag är alldeles för småborgerlig och präktig för att det ska bli annat än patetiskt att hylla dessa punkrörelsens förnämsta yttringar, men vad ska man göra..?! Låt mig vara patetisk.
För första gången på en månad fick jag utrymme på det kreditkort jag använder till iTunes-inköp – och pengarna gick raka vägen till inköp av dels debutalbumet (till vänster) av First Aid Kit som ju också är fantastiska, dels Patti Smiths samlingsalbum (till höger). Årets fynd, helt klart! 51 Patti Smith-låtar för 219:-, för närvarande hela tiden på "repeat".
Och ni har ännu inte fått höra om Patti Smith-spelningen för Haiti på Sotheby's, som jag hamnade på i mars...strax innan jag knallade iväg och såg Iggy Pop åma sig på Hall of Fame (fast Iggy känns lite gammal, honom lyssnade jag på i början av 80-talet, ju). Kanske återkommer till Smith!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment