20 May 2010

Protesmåttagning i Port-au-Prince



DESCHAPELLES Detta är ett av cirka tusen fotografier jag tagit av den protesprocess jag följt de två senaste dagarna, i Port-au-Prince (bilden) och Deschapelles.
Albert Schweitzer-sjukhuset i Descahapelles finns sedan i februari en fantastisk liten "benfabrik", ett ortopediskt laboratorium sponsrat av amerikanska företaget Hanger där det tillverkas ben och armar för fullt. Det är troligen den mest avancerade protestillverkning som nu finns i Haiti, med moderna proteser, rehabiliteringsmöjligheter och terapi.
Får berätta mer när jag hinner – men tillsvidare kan jag säga att det är både smärta och glädje i ett! För några månader sedan var det nog mest bara smärta.
Flickan på bilden har jag för mig heter Georgine. Hon är fyra år och bor med sin familj i ett tält i Port-au-Prince. Om en vecka har hon fått ett nytt högerben.


Anna från Washington är en av de ortopeder som jobbar på kliniken. Som synes är hon duktig på att få kontakt med sina små patienter, som här där hon lyckades pigga upp lilla Georgine med hjälp en operationshandske.

Jag har fullt upp med alla intryck här i Haiti – förutom protestutprovning har jag spanat på läget bland raserade hus i Port-au-Prince samt besökt trädplanteringsprojekt på vischan och lite annat smått och gott. Bloggande på sparlåga tillsvidare.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment