08 August 2010

Fetteskapism och Skärholmsshopping

STOCKHOLM Häromdagen skrev jag hur New Yorks restaurangutbud lockar. Det gäller fortfarande, men denna svulloblogg fick mig inte direkt att längta efter USA:s utbud av flottig snabbmat.
Ändå fascinerande vilka groteska skapelser folk totat ihop av socker och fett i olika kombinationer, till exempel dessa beströsslade och chokladdoppade corn dogs, denna vidriga schnitzel-Dagobertmacka, dessa sushiformade Thanksgiving-rester, denna spaghettifyllda köttbulle och den här baconmuggen fylld med smält cheddarost. Den ena vidrigare än den andra! Vissa av anrättningarna tycks vara på riktigt, det vill säga de säljs i matstånd och av kedjor. Man förstår att Jamie Oliver fick det tufft i USA (jag skrev om hans amerikanska TV-program i tidningen VI i våras, ej online).
Mer om This is why you're fat-bloggen här.

Apropå mat tipsade en vän igår om de osannolikt låga priserna på bland annat kött i Skärholmens livsmedelsbutiker. Han hade gjort en raid dit för att fylla upp frys och skafferier med allt från entrecôte, högrev och lammstek till majonnäs och ...vad det nu var. Det borde jag också göra.

/Gunilla

1 comment:

  1. Skärholmsshopping har blivit riktigt bra med hyggliga priser. Din vän har helt rätt. Själv tror jag också att de många nysvenskar som bor i närområdet har hjälpt till att öka konkurrensen och prisinformationen i området, vilket ju är till allas bästa. Plus att Kungens Kurva ligger nära.

    ReplyDelete