24 September 2010

”Where the beautiful women are...

\

NEW YORK ... is where the country is headed”.

Kolla in Kalle Melanders bildspel om Sverigedemokraternas väg till riksdagen, med fotografier som han tagit för Sydsvenskan: http://cdn.sds.se/bildspel/KMsd_20109020. (Fotot ovan är mitt eget ihopklipp av bilder ur Kalles urval, citat enligt ”fair use”-modellen.)

Det har varit mycket snack om bristen på kvinnor inom Sverigedemokraterna. Men när jag ser Kalles, och andra fotografers, bilder från partiets valvaka undrar jag om inte den av Per Gudmundson så omhuldade ”The Theory of Protest Babes”, eller ”The Babe Theory of Political Movements”, är tillämplig i det här fallet?

När jag talade med Per en kväll i augusti frågade jag honom hur han skulle vilja tillämpa den teorin i årets valrörelse.
Hans svar kom då omedelbart: det är i Kristdemokraterna(s ungdomsförbund) de flesta babes huserar. (Jämför med blogginlägget från 2007 jag länkar till ovan, som handlar om center babes.) Johan Ingerö verkar vara inne på samma linje, då han kryssade KDU:s Sara Skytteldal.

Men jag skulle tro att Sverigedemokraterna inte heller ska glömmas i sammanhaget. Trots alla grabbiga grabbar som tycks dominera partiet.

Per får gärna utveckla vad han tror. Det är trots allt han och inte jag som är expert på babes (och på politik).

/Gunilla

P S Kalle är den fotograf med vilken jag gjort två reportageresor i Haiti. Här är hans hemsida!

3 comments:

  1. Men älskling, jag har ju varit "Veckans babe" i Aftonbladet, eller var det Expressen, så Du är väl nog så god expert på babes.

    ReplyDelete
  2. Får tyvärr inte bildspelet att funka, men du verkar har rätt i att det, trots vad som annars förespeglats, har varit en handfull, om inte fler, babes på SD-vakan. Intressant... Teorin håller kanske även här.

    ReplyDelete
  3. Edward,

    Det var Aftonbladet och Fredrik Virtanen som utnämnde dig till Veckans babe! Men det är singular, annars är jag inte expert.
    http://edwardblom.blog.mtgnewmedia.se/2009/03/02/veckans-babe-och-pepparrot/

    ReplyDelete