26 June 2006

Vapenfulblogg

Idag har jag varit på FN:s konferens om hur man ska få bukt med den illegala handeln med alla små och lätta vapen som finns runtom i världen och ställer till med allsköns elände. Inte kul att se fotografier på vanställda och skottskadade ansikten, nerknarkade barnsoldater, kvinnor med amputerade ben etc etc etc – och samtidigt veta att representanter från National Rifle Association smyger omkring i korridorerna och gör vad de kan för att stoppa alla försök till reglering av vapenhandeln. (Jag skrev om detta för TT i torsdags; idag en allmän artikel om konferensen.)
**********************************************************
Jag har fått den ytterst tokiga idén att fara till Sri Lanka på reportageresa i augusti. Det verkar ehhhh ... newsy på många olika sätt.
**********************************************************
Igår skrev jag om hur sällan Martin Adler faktiskt var publicerad i Aftonbladet (och andra svenska medier).
I morse talade hans kollega/vän/kompanjon Urban Hamid i radions P1 Morgon om den dubbelmoral de stora redaktionerna står för, när de inte vill skicka ut vare sig anställda eller frilansar på uppdrag – utan på sin höjd kan tänka sig att köpa in grejer efteråt.
Bra rutet, Urban! Tala ut mer om denna dubbelmoral, tack. Ge exempel. Du måste ha många ur egen fatabur. Berätta hur du får ihop kostnaderna för dina resor till Irak, för jag har ytterst svårt att begripa hur någon får ihop det these days.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment