16 October 2006

Slut på "mardrömsveckan"?

NEW YORK Tja, man kan väl lugnt konstatera att Cecilia Stegö Chilòs pressmeddelande om sin avgång var klart bättre än Maria Borelius'.

Men båda skyller – i olika utsträckning – på medierna, och ingen av dem antyder att de inser att de ljugit för statsministern. Jag får hoppas att de bett honom om ursäkt privat.

Och, dessutom, men inte minst – hoppas jag att Stegö Chilòs förhoppning infrias: att "kvinnor, företagare, journalister och fria samhällsdebattörer" nu inte avskräcks "från att utveckla sina tankar, följa sina övertygelser och engagera sig partipolitiskt".

Uppdatering I: Läs Isobel Hadley Kamptz' ord om hur hon började se (f d) kulturministerns usla krishantering "som en personlig förolämpning" (fr a mot bakgrund av det hon skrev i förra veckan, just nu med 77 kommentarer!).

Uppdatering II: Jag kan inte frigöra mig från den för mig nya tanken att det kanske hade varit bättre om Cecilia Stegö-Chilò (som jag skrev om här) hade blivit handelsminister!
Först tänkte jag såklart "redan från början", men så kom jag på att det hade kunnat bli lite roligt liv i luckan om hon hade fått den posten *idag*...

Uppdatering III: Alla minns väl hur förvånad kulturministern blev när hon fick veta att hon också var idrottsminister, och hur hon då berättade att hon hade spelat handboll som tonåring. Därför blev jag minst sagt förvånad när Expressen i helgen avslöjade hennes grymma meriter som kulstöterska! (Länk kommer när jag hittar den igen.)

Uppdatering IV: Den "töntigaste mellanmjölksskandalen i mannaminne"? Kanske det, men också den sämst skötta krishanteringen i dito, ju.

Uppdatering V: Inger Arenander sade i Lunchekot att Lena Adelsohn Liljeroth tidigare ska ha tackat nej till att bli kulturminister (men att hon kan få frågan igen – det bli ju snyggt om Reinfeldt då kan säga "Hon var mitt förstahandsval"). Det är väl det första som kommer ut om folk som tackat nej till ministerposter?

/Gunilla

P S Någon som minns att Transportarbetarförbundet anmälde Thomas Bodströms användande av svart arbetskraft? Skulle inte tro det, va.

3 comments:

  1. Tja, fast de flesta ministeravgångar tycks väl ske på grund av krishanteringen, snarare än vad som ursprungligen orsakade debaclet?

    Och det handlade ju inte bara om en "missad" TV-avgift. Jag snor Niklas Ekdals resonemang: "Om Stegö Chilò och Borelius haft sammanhängande berättelser om sina privata misstag i relation till partiets program, då vore historierna ur världen. Nu uppstod i stället ett glapp som sög politisk energi."

    Visst vore det idiotiskt om alla som helt enkelt inte betalat skulle få avsluta sina politiska karriärer (eller bli polisanmälda).
    Dock, enligt Resumé var det faktiskt bara en vänsterpartist och en moderat i hela riksdagen som inte hade betalat...

    ReplyDelete
  2. Men visst vore det extremt fjantigt om Tobias Billström skulle ha tvingats avgå på grund av obetalda licenser. Krohnman beskriver mer hans fall, tycker jag.

    ReplyDelete
  3. Ja, det var onekligen en rätt tveksam journalistisk metod – det visade sig att antalet "licensskolkare" i riksdagen gick ner från 124 till 2, eller vad det nu var, när de vars respektive hade betalade räknades bort...
    Metoden försvaras av Viggo här...

    ReplyDelete