02 October 2006

Vittne till mord

STOCKHOLM Ah, det finns inget mer frustrerande för en journalist än att läsa om nyhetshändelser som den om de senaste skolskjutningarna i USA (eller riksdagens öppnande och så'nt) utan att få jobba ... men jag är ganska van, ty som frilansskribent får man oftast stå vid sidan av och se på när redaktionerna går igång på "de stora grejerna".

Just denna händelse berörde mig lite extra, eftersom jag besökte just Lancaster County i Amishland för snart två år sedan, på självaste presidentvalsdagen i november 2004, och såg amishfolket rösta. För att inte tala om hur berörd jag blev av denna film när den kom för evigheter sedan. Har alltid velat åka dit och göra reportage...

Tyvärr är det väldigt sällan svenska reportrar – anställda eller ej – skickas ut på fält-jobb av detta slag nuförtiden (förr, inbillar jag mig, var det nog en självklarhet). Fast jo, för Sveriges Radios del kan det hända. Hmmm ... får försöka klura ut en bra vinkel och hitta ett forum för något slags uppföljningsreportage, om någon mot förmodan är intresserad. Ibland önskar jag att jag vore Peter Kadhammar.

Och så saknar jag att kuska runt på den amerikanska vischan (även om det inte var så dumt att köra runt på den apuliska dito häromveckan!). Finns det inte någon redaktör därute som vill ha lite kongressvals-bevakning? Jag står till förfogande så mycket ni vill från och med i morgon, för då är jag tillbaka i USA!

/Gunilla

2 comments:

  1. Och mig berorde nyheten ocksa, eftersom jag roadtrippade mig genom bl.a. Pennsylvania och Lancaster for snart 2 ar sedan. Fick bl.a. aran att skjutsa runt ett par aldre amishdamer till lakaren och bokhandeln, besoka deras hem samt en liten skola. Valkommen tillbaka till The City, Gunilla!

    ReplyDelete
  2. Intercourse, inte Lancaster city.

    ReplyDelete