11 February 2007

En "oavbrutet charmerande" Bildt i Expressen

STOCKHOLM Jag tillhör dem som tycker att Cecilia Hagen är något överskattad, eller kanske snarare ojämn. Men denna hennes intervju med Carl Bildt är lysande läsning.

Som jag skrev efter en presskonferens i Washington i höstas är jag oerhört fascinerad av utrikesministerns stil och umgänge med journalister. (Jag försökte sälja in ett jobb om just detta till en av våra branschtidningar strax före jul, men den hade tyvärr i stort sett inköpsstopp. Sedan dess har liknande skrivits av andra.) Hagens intervju minskar inte min fascination – nästan alla citat är fantastiska. Här kommer flera exempel:

Hagen: ...du kan vara ganska mästrande...
Bildt: - Jag?
...du ställer motfrågor...
- Gör jag?
... i stället för att svara på frågor och fastslår ibland tvärsäkert saker som inte riktigt stämmer.
- Stämmer gör det alltid.
Nej, häromdagen sa du till Elisabet Höglund att ditt Lundin Oil...
- Det heter Lundin Petrolium [sic] till att börja med.
...att ditt Lundin Petrolium [sic] inte har någon verksamhet i Sudan, och det var inte sant.
- Jo, det var det. De har ett delägande, men de har ingen egen verksamhet. Det försökte jag förklara för henne rätt utförligt. Man hade verksamhet, men nu har man ingen egen sådan.

(– – –)

Bildt: - Det mesta jag har, det har jag i min bostadsrätt. Den kan jag förstås realisera, jag kan flytta och bo i tält. Men det är inte aktuellt.

(– – –)

Vilken sorts bil kör du?
- Jag kör ingen, jag har färdtjänst. Jag körs omkring av säkerhetspolis.

(– – –)

Bildt: "...en sak som kan vara både en tillgång och ett problem är humor. En del kan ha svårt att ta det, tycker inte om att man skämtar. Är lite tondöva. Det är inte mycket att göra åt. Man är som man är."

(– – –)


Du har haft det hett om öronen på sistone...
- Inte bara på sistone, det har jag alltid haft.
...och hur har det känts?
- Jag har stora öron och i den här kylan behöver de den värme de kan få.

Ja, hjälp, kanske tur att jag inte lyckades sälja in det där jobbet. Antingen hade jag svimmat av nervositet under intervjun (om jag hade fått någon) eller så hade jag bara suttit och låtit mig underhållas.

/Gunilla

3 comments:

  1. En intervju med honom som både underhåller och avskräcker (!) är ju Adaktusson, och Fichtelius är det väl? Borde se om den.

    ReplyDelete
  2. Så'nt finns kanske på YouTube eller Bubblare numera..?!

    ReplyDelete
  3. Aha, you named it.
    Bildt: "Hörr nu härrr, mina herrrarr..."

    ReplyDelete