15 February 2007

Vem vill bli miljonär?

LONDON När jag var yngre, i högstadieåldern eller så, var jag sjukt intresserad av sparande och pengar. Jag sparade maniskt till en bostadsrätt, och skrev mitt gymnasiespecialarbete om ungdoms-bostadssparande. Utan vidare hade jag kunnat bli en finfin privatekonomisk rådgivare då.

Men de senaste tio, tolv åren (=sedan jag började frilansa och vimsa runt i världen) har jag tappat all kontroll. Hög tid att göra något åt saken.

Jag försöker alltså ta tag i min privatekonomi. Hittade just en synnerligen bra sajt för alla som är intresserade av aktiemarknaden. Kolla genast in! Här får man till exempel lära sig varför det är smart att köpa dyra aktier och varför man ska göra sig av med "sura" aktier. Att undvika nybörjarmisstagen, helt enkelt.

Just det: svaret på frågan i rubriken – jag, såklart.

Uppdatering: Min favoritsida på nämnda sajt handlar om hur det kommer sig att man som småsparare faktiskt kan räkna med att klå börsproffsen om man investerar lite smart. Denna sida gav i alla fall mig lite aha-upplevelser.

/Gunilla

P S Jag borde blogga mer om privatekonomi. Enligt Johan Andersson på Alecta, som skrev bra kommentarer på en grej jag skrev här, bloggas det nämligen inte särskilt mycket om pensioner. Återkommer kanske i ärendet – nu finns i alla fall "privatekonomi" som en etikett här.

No comments:

Post a Comment