28 June 2007

Kändisbloggning

NEW YORK På det säkerhetpolitiska evenemanget i Washington igår träffade jag gamla klasskompisar från SIPA, som vid det här laget avancerat till analytiker och fellows på olika tankesmedjor.

En av dem fick höra å min klagan om svårigheten att hanka sig fram i min bransch och att omvandla SIPAish ämnen till journalistik med någon form av lönsamhet – så han föreslog att jag borde börja skriva om ... tadaaa: "celebrities".

För honom, som dagligen sysslar med att konstruera försvarspolitiska scenarier 15 år framåt i tiden, var det nog en pikant tanke med kändisjournalistik – för mig är det ju mer en tröttsam soppa och medierealitet. Jag förklarade att thank you very much, men jag har nog inte så mycket att tillägga till allt som redan skrivs. Men vill någon skicka mig på reportageresa till Hollywood för att skriva något genomarbetat meta- på temat, medelst eget fotarbete och egna intervjuer, så vore det välkommet. Originaljournalistik om kändisar, fine, annars får det faktiskt vara för min del.

Men jag kan ju blogga lite på temat. Tack vare Esquire-totalsågningen (se nedan) hittade jag det kontrakt som hugade Angelina Jolie-reportrar förväntades skriva på inför promotionintervjuerna om hennes senaste film. Formuleringarna gick ut på att inga frågor fick ställas om privatliv och reportrarna skulle lova att inte skriva något nedsättande. Det var lite mer än vad de flesta redaktioner klarade av och villkoren ledde till bojkott. Läs mer här (och se kontraktet).

Som Ron Rosenbaum skrev:
But the joke of it all—the Angelina Jolie contract and the revolt against the contract—was that anyone was foolish enough to think a written contract was really necessary. When was the last time you read a celebrity profile that was "disparaging, demeaning or derogatory"?
/Gunilla

P S Samma sajt, Smoking Gun, publicerar också lite skojiga kontrakt om olika kändisars krav på behandling vid resor, så kallade "tour riders". Som exempelvis John Kerrys här och Rudy Giulianis här (han kräver bland annat hämtning till föreläsningar och uppdrag i Gulfstream IV-plan eller bättre, annars får det vara).

No comments:

Post a Comment