26 July 2007

"...most NY Mexican sucks..."

NEW YORK Förresten, apropå vår intressanta diskussion om texmexjox häromveckan – jag kom på att det finns en motsvarande diskurs här i New York!

Texastyper, mexikofiler, Southwesterners och andra beklagar sig över att det inte existerar riktig vare sig texmex eller mexikansk mat här i sta'n. Och då finns det ändå en hel del mexikaner och inte så få mexikanska restauranger (och fler blir det av båda sorterna, hela tiden).

Inte vet jag om läget är rejält uselt eller om det är ren kinkighet (finns inget så gnälligt och kritiskt som New Yorks uteätare!)!
Men diskussionerna jag hittat, på restaurangtips-sajten Chowhound, är rätt intressanta, och berör skillnader och likheter mellan mexikansk mat såsom den lagas på olika håll (New York, Southwest, Texas, Kalifornien, norra Mexiko, södra Mexiko, Paris etc):

Does New York Mexican food really suck?

Där finns givetvis också fullt av restaurangtips, främst i de mest mexikanska områdena på Manhattan och i Queens.

Själv tänker jag den närmaste tiden vara partisk och hålla hårt på allt som överhuvudtaget har med Oaxaca att göra – ungefär som jag hejade på Piero Gros och Gustavo Thöni i flera år efter att jag som treåring besökt Italien, trots att dessa år sammanföll med den allra mest intensiva Stenmarkskulten i Sverige (ja, enbart för att Gros och Thöni kom from Italien). Nå, att heja på Oaxaca kanske är mer som att hålla på Stenmark.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment