10 August 2007

Ikväll ses man över ett par kartonger pizza

STOCKHOLM För en tid sedan skrev jag under rubriken "Man kan ses över ett par kartonger pizza" om Georg Cederskogs DN-artikel om artiga amerikaner v s oartiga svenskar. En vacker dag återkommer jag kanske till hans resonemang – jag håller med om en del, men verkligen inte om allt. Är till exempel inte säker på att det han skriver om USA stämmer in på New York (som kanske på sätt och vis är mer som Tokyo, se Jessicas kommentar).

Och det är klart att jag skulle kunna rabbla exempel på otrevliga amerikaner och hur svenskar visst beter sig med trevlighet som socialt smörjmedel, som vore de amerikaner. Det senare hände till exempel så sent som igår i hamnen i Mönsterås, av alla ställen, då en dam kom körande i sin elrullstol i full fart bara för att berätta för mig och mina föräldrar att det fanns en parkbänk med bord i trevligt läge en liten bit bort, istället för den bänk utan bord som vi bullat upp bakverk på. Nästan som i USA, betedde hon sig, faktiskt!

Men, min kompis S skrev i ett mail till mig att det inte bara var som Georg Cederskog beskrev det i Sverige – utan mycket värre.

Tja, jag återkommer kanske som sagt i ärendet. Tillsvidare nöjer jag mig med att konstatera att jag ikväll försöker bryta mot flera av de punkter som Cederskog menar i praktiken är obligatoriska i den svenska medelklassinbjudningsritualen.

Jag har nämligen sommarens traditionella trädgårds-get together, och ja, jag har bland annat bjudit en del människor jag inte känner (träffade dem igår kväll på ett get together för denna finfina reportage-bok!) och ja, de är i olika åldrar och av olika etnicitet och så vidare.
Det skumma är dock att en osannolikt hög andel av de som lär komma är journalister eller annat löst mediefolk! Och jag som brukar berömma mig av att jag minsann inte bara umgås med journalister utan med vanliga människor också. Så gick det med de sociala och demografiska grupperna...

Faktum är att det blir pizza! Inte för att Cederskog framhäver det som en bra bjudningsgrej, utan för att jag testade det i fjol och det var lagom jobbigt att skaffa... ;-) Om jag inte kommer på något annat – hög tid att gå och handla.

/Gunilla

P S Jag har säkert missat att skicka en inbjudan till någon som borde ha fått en. Om du läser detta och känner dig träffad, maila mig ASAP. Vågar inte lägga ut öppen information om adress och klockslag här... Trogna bloggläsare välkomna! Fast jag vet att det är kort varsel och jag kommer förhoppningsvis inte att sitta vid datorn mycket från och med nu...

No comments:

Post a Comment