31 December 2007

Festkarma

STOCKHOLM Denna dag brukar som bekant alltid innebära ett visst ångestmoment för många. För det mesta brukar jag vara bjuden på max ett kalas, ibland inte – men då lyckas jag kanske få hänga med någon kompis på något evenemang.

Och i fjol var jag i Bombay; för fyra år sedan i Port au Prince; för åtta år sedan (ja, millennieskiftet) i Belfast. Alltid händer det nå't.

Men jag har aldrig varit med om det trevliga som hänt i år! Jag har blivit bjuden på en hel radda roliga evenemang – så många att jag faktiskt tvingats tacka nej till en som det låter fantastisk middagsbjudning hemma hos vänner i Vasasta'n och ett firande med en vännina på Grand Hotel. Istället ser programmet ut så här:

Lunch på Östermalm – laxpudding på Lisa Elmqvist på Östermalmshallen med mamma&pappa (så extravaganta vanor har vi vanligen inte i vår familj, men mamma hade fått ett presentkort i julklapp)
Gissa förresten om det var fullt eller proppfullt på Hallen – oj, så många kindpussande östermalmare har jag aldrig sett förut på samma gång!

Eftermiddag kring Hornstull – "nyårsmingel med plockmat". Mingel på eftermiddagen när ingen annan ordnar kalas, en otroligt bra social innovation.

Fördrink med några vänner som bor vid Roslagstull

inför

Stort 40-årskalas i en fotostudio vid S:t Eriksbron, en fest som planerats sedan september eller oktober eller så!

Som ni märker blir det en hel del flängande Stockholms innerstad runt...så nu sitter jag hemma i Gamla stan och försöker mobilisera krafter. Tyvärr är jag på uselt humör, på grund av att en praktiskt men väldans elegant väska som jag behöver ha för att ha alla kläder, skor, kamera och presenter i – och som för blott ett år sedan befann sig på en punkt lätt tillgänglig i mitt vindsförråd – nu utan min egen förskyllan och på grund av någon slags home styling som råkat ske i mitt hem hamnat så långt bak att jag inte kan nå den utan att ställa till med en enorm vindsröjning. Och det har jag ingen lust med. Särskilt inte idag.

Men jag blir förhoppnignsvis på bättre humör med lite champagne i kroppen. På det sistnämnda kalaset ska jag vara någon slags festfotograf (min present till födelsedagsbarnet), så jag får försöka hålla mig någorlunda nykter under kvällen.

De senaste dagarna har jag förresten för ovanlighetens skull lyckats hamna på minst tre (3!) trevliga middagsbjudningar, förutom allt julfirande med familjen – så allt mitt eget festfixande genom tiderna har kanske gett lite bra karma, trots allt.

Gott nytt år allesammans!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment