30 December 2007

Se American History X!

STOCKHOLM Nu när jag är i Stockholm sitter jag och tittar på mitt andra hemland på TV:n, till skillnad från i USA där jag nästan aldrig kollar på TV alls. Mycket av dokumentärfilmen Sex and the City på TV3 har det blivit den senaste veckan, hehe.

Men nu kollar jag på American History X från 1998 på SVT1. Oj, vilken film! Otroligt välgjord och med otroliga skådespelarinsatser, om rasmotsättningar i Kalifornien. Och jag hade inte ens hört talas om den alls! (Jag har som väl framgått tidigare tyvärr extremt stora och pinsamma luckor i min filmbildning.)

Alla som tror att USA lämnat det där med ras bakom sig kan ju kolla på denna film.
Det är många scener som får det att vända sig riktigt ordentligt i magen på en – som när huvudpersonen Derek krossar skallen på en svart förmodad bilinbrottstjyv, eller när ett vitt maskerat gäng går loss i en jourbutik som drivs av hispanics i Venice och trakasserar personalen på det mest vidriga vis, eller när vit makt-gänget flockas kring Hitlerporträtt och hakkors. För den delen handlar det också om mognad och insikt – och en obetalbar "sexscen" i tvättstugan på fängelset, när Derek blir vän med sin svarte kollega. En bloggarintroduktion till filmen på svenska finns här.

Det senaste året har det varit en hel del obehagliga händelser med rasistiska inslag i USA, som jag gärna hade velat läsa och skriva om. Jag måste hitta snart hitta någon sociolog eller någon tidningsartikel som kan förklara för mig om filmens tema är mer eller mindre aktuellt än det var, när den gjordes 1998.

Om någon av er läsare vet något om ifall Vit makt-rörelserna tilltar i USA eller ej, och som kanske kan rekommendera någon länk eller annan vidareläsning, skriv gärna i kommentarfältet!

Nu måste jag kolla klart på filmen, en hel halvtimme kvar.

Uppdatering: Oj, ett hemskt slut. Skönt att jag inte vistas så ofta på amerikanska herrpissoarer och duschrum i fängelser, den här filmen gjorde dem inte precis mer lockande.

Har American History X visats för vilsna kids med liknande böjelser i Sverige? Jag undrar verkligen hur den fungerar, om den gör det och får dem att tänka? Ärligt talat undrar jag om den inte är för komplex. Och samtidigt för enkel. Den som har fördomar om hur svarta amerikaner är får dem definitivt bekräftade i denna film.

/Gunilla

P S Jag har upptäckt att det finns en intressant kring-historia till filmen. Regissören Tony Kaye lyckades göra sig fullständigt omöjlig i en strid om hur den skulle klippas, och hamnade strax ute i kylan i Hollywood.

Utdrag ur Daily Telegraph:
The debate quickly escalated. Kaye spent $100,000 of his own money to take out 35 full-page ads in the Hollywood trade press denouncing Norton and the producer, using quotations from a variety of people from John Lennon to Abraham Lincoln. He attended a meeting at New Line to which (to ease negotiations) he brought a Catholic priest, a rabbi and a Tibetan monk. When the company offered him an additional eight weeks to re-cut the film, he said he'd discovered a new vision and needed a year to remake it, and flew to the Caribbean to have the script rewritten by the poet Derek Walcott. Finally, when the Directors Guild refused to let him remove his name from the New Line version, he demanded it be credited to 'Humpty Dumpty' instead and filed a $200 million lawsuit when it refused.

Sammantaget ett skolexempel på hur man ska bete sig om man inte vill ha minsta uppdrag. Läs Daily Telegraphs intervju med Tony Kaye.

No comments:

Post a Comment