05 February 2008

Harlem: Fördel Obama

NEW YORK Idag har det varit ännu en julafton för oss statsvetare/journalister/political junkies. Och nu har vallokalerna stängts här i New York. Ska inte trötta er med långa utläggningar om valet, för det finns det ju i överflöd överallt som det är ändå.

Men jag kan berätta om hur det är i Harlem, som ju alltid varit rent Clintonland: Harlem verkar helt och hållet ha svängt över till Barack Obama de senaste månaderna, sedan han blivit mer känd. Hillary och Bill Clintons lätt rasistiskt färgade utfall har inte hjälpt dem/henne här, och många uppfattar nog att den clintonska kampanjen försökt sätta latinos mot svarta – något som inte uppskattas.
Jag gick hemifrån och längs med 125:e gatan bort mot Bill Clintons kontorsbyggnad mellan 5:e och 6:e, och såg inte ett enda plakat eller flygblad till förmån för Hillary Clinton – däremot massor med Obamaaktivister (som dock berättade att de hade sett till några Clintonkampanjmakare tidigare under dagen). Jag tror dock inte att splittringen ska överdrivas, många Obamanicas kan tänka sig Clinton och vice versa.

Några republikaner syns faktiskt nästan aldrig till alls i Harlem. Men jag har hört talas om att det finns några.

Barack Obama öppnade nyligen sitt andra New York-kampanjkontor i Harlem, och där kikade jag in för att kolla läget. Ett mycket enkelt och ganska litet ställe – men fullt av liv och volontärarbetare och smittande energi av det där slaget som man nästan kan ta på, och som gör USA så fantastiskt. Jag fick värja mig för att inte få några buntar flygblad tryckta i famnen, och lyckades med hänvisning till mitt yrke – "har inte lust att bli politisk kampanjarbetare, däremot återvänder jag gärna för att göra reportage", förklarade jag.

Sedan besökte jag en vallokal i en gymnastiksal i en skola på 130:e och 5:e, och där var det inte lika hektiskt. Blott cirka 200 personer hade röstat just där på hela dagen. Men det märkliga var de extremt gammalmodiga valmaskinerna... Fullt i klass med de museala jag sett på vischan i Pennsylvania (se nedan) eller hittat på nätet. På Manhattan!
Jag hade ingen kamera med mig, och även om jag hade haft det hade jag nog inte fått fotografera. Synd, för dessa mekaniska manicker med sina spakar är omöjliga att föreställa sig om man inte sett dem! Och jag lyckades inte kolla in hur de ser ut ordentligt, fick bara smygkika in bakom draperiet mellan väljarna.

Nu borde jag sitta hemma och skriva på en viss text. Men jag är lite lockad att ta en kvällspromenad och smita in på valvaka i Harlem – på den för mig hittills okända restaurangen Baton Rouge, där det också råkar vara Mardi Gras-firande (kolla in bilden på kräftgrytan!). "Fat Tuesday meets Super Tuesday." Än så länge valvakar jag dock hemma vid datorn, med hjälp av Brian Lehrer Show på radion.

Det mest spännande just nu är hur det kommer att gå för alla kandidater i Kalifornien!

/Gunilla



Avlagd röstningsmaskin i vallokalen i White Horse, en by i Amishland i Pennsylvania (fotograferad när jag var där i november 2004).

No comments:

Post a Comment