29 May 2008

Brendas berättelse på Harlembageriets kontor


America och Brenda

NEW YORK
Igår när jag besökte bageriet i Spanish Harlem lärde jag mig något som jag egentligen visste men som man kanske inte tänker på:
Resekostnad från New York till Mexico City: cirka 300 dollar.
Resekostnad från Mexico City till New York: cirka 3 000 dollar.
Skillnad: den förstnämnda resan sker med flyg, den andra med en coyote (flyktingsmugglare).
Brenda som berättade detta för mig är 31 år och har gjort resan över gränsen genom öknen norrut tre gånger.
3 000 dollar låter ganska billigt, jag har hört betydligt större summor tidigare. Men vissa betalar för strapatsen med sitt liv. Och även om det går bra tar det kanske två månaders hårt arbete i New York för att skramla ihop till pengarna där lönen är kanske 8 dollar i timmen.
Annars vill/vågar de flesta illegala immigranter jag träffat i USA inte åka hem igen, för när de väl en gång lyckats ta sig in vill de inte chansa på att kanske inte lyckas igen. För mexikanarna är det på sätt och vis ändå enkelt, för USA gör ingenting mer än att skicka dem tillbaka om de blir påkomna. Det är värre för centralamerikanerna från El Salvador, Guatemala och Honduras. De har fler gränser att passera, och de hamnar i fängelse ifall de blir upptäckta.
50–100 dollar skickar Brenda, som jobbar på bageriets kontor, till sina föräldrar i Mexico City varje vecka.
Jag ska försöka hänga lite mer i bageriet. Alltid lär man sig något.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment