28 September 2008

Miss Palin

NEW YORK Nu hamnar jag väl i helvetet eller blir kallad sexistisk, men de här två YouTube-videorna är för elakt roliga för att inte visas. (Det är alltså Katie Courics intervju tillsammans med den här videon med Miss Teen South Carolina 2007 som bakats ihop.)

och, som bakgrund:

Sjukt roligt och elakt, tycker jag. Men jag tänker också på hur South Carolina-tjejen som gjorde bort sig om kartorna gjorde en strålande insats och gav ett begåvat intryck i ett soffprogram några dagar senare. Att det nästan bara är Ryssland-Alaska-delen av Courics intervju som visas på nätet visar väl ändå på att resten av samtalet gick tämligen väl (jag har inte sett hela, bara den som handlade om McCain-lobbyister.)
Framför allt är jag imponerad över med vilken energi amerikanska aktivister sätter ihop satiriska videor som de ovan och annat kampanjmaterial på nätet – att de orkar hålla på!

För en mer substantiell analys av Palin som tillgång/belastning för republikanerna just nu, se Mathias Sundin här. Och för ett mer självsäkert Palin-svar om utrikespolitik, se här.

Uppdatering: i den del av intervjun som finns utlagd hos Real Clear Politics, särskilt den undre av de två videosnuttarna, klarar sig Sarah Palin ganska väl.

/Gunilla

2 comments:

  1. Förlåt, men "klarar sig ganska väl"?

    Se och lyssna igen från cirka 1:50. Hon vet - bokstavligen - inte vad hon pratar om. Nerver? Säkert, men det i sin tur beror naturligtvis på att hon är ute på alldeles för djupt vatten.

    Jack Cafferty vägrar skratta åt eländet och det gör han förmodligen rätt i: http://www.huffingtonpost.com/2008/09/26/jack-cafferty-if-sarah-pa_n_129724.html

    ReplyDelete
  2. Tja, jag menade "i jämförelse"...

    I de flesta av de videosnuttar jag sett (t ex de nya Couric-klippen om hennes medievanor, abortfrågan etc) mal hon bara på med mer eller mindre fluffiga svar – och det kan ju funka i TV, eftersom hon ändå går igenom i rutan och ser entusiastisk ut. Att prata på ser bättre ut än att tystna eller staka sig. Men det funkar i längden förstås bara på en begränsad mängd väljare.

    Har sett en hel del amerikanska bloggkommentarer i stil med: "Mina gamla föräldrar i Ohio har röstat republikanskt rakt i genom i hela sina liv och har inte alls förstått hur jag kunnat vara för Obama. Men häromdagen ringde mamma och berättade att hon tänker rösta på Obama – allt för att inte Sarah Palin ska bli vicepresident." Svårt att veta hur anekdotiska sådana stories är.

    Tack för länken, jag ska genast kolla!

    ReplyDelete