27 October 2008

Det blåa Richmond, Virginia

Bussen PHILADELPHIA – NEW YORK [alltså nå'nstans i New Jersey] Jag har skrivit några gånger att jag verkligen hoppas att Barack Obamas framgångar inte enbart kommer att förklaras med den ekonomiska härdsmältan den senaste tiden.

Nu tror jag inte att så kommer att ske, det finns redan gott om artiklar som beskriver andra saker: som att väljarna vunnit förtroende för hans ledarstil inte minst efter TV-debatterna (medan John McCains ledarstil alltmer ifrågasatts), hans välorganiserade kampanj med djupa rötter i Chicagomyllan och så vidare.

Men riktigt hur supervälorganiserat allt verkar vara kommer vi förhoppningsvis att få läsa mer om. Jag tror att få [i Sverige, eller vad jag nu syftar på; kanske även i USA] har fattat hur många amerikaner som är involverade i Obamas folkrörelse – McCain försökte ju i somras porträttera sin opponent som en kändisfigur och somliga anhängare beskriver honom som en Messias-gestalt. Fast det är verkligen en massrörelse. Kampanjen räknar med att ha sex miljoner volontärer på valdagen!!! Det motsvarar mer än fem procent av alla som röstade i presidentvalet 2004.

Det här vackra och emotionella bildspelet sammanfattar vad jag menar med att valet handlar om så mycket mer än ekonomi. Jag är inte så förtjust i masshysteriska evenemang, men detta är vackert. Fotografierna är tagna/ljudet inspelat i Richmond, Virginia, häromveckan.

När ni tittar på bildspelet, vilket jag hoppas att ni gör, kan ni tänka på att Richmond en gång var knutpunkt för den amerikanska slavhandeln. (Och så kan ni ju tänka på att vissa av Barack Obamas förfäder var slavägare, och att hans hustru och därmed barn är slavättlingar.) Richmond har länge varit en starkt segregerad stad, och Virginia tydligt röd/republikansk. Tills nu.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment