15 October 2008

Ombord på Bolt Bus

PHILADELPHIA Dagens, eller rättare sagt kvällens, kontor är en buss som i skrivande stund rullar ut genom Philadelphias utkanter.

Som ni kanske vet (om ni till exempel läste min notis om detta på SvD Resor för flera år sedan) så finns det flera kinesisk-amerikanska bussbolag som kör folk mellan olika Chinatowns, alltså från till exempel New Yorks Chinatown till motsvarande i Washington, Philadelphia, Boston och en del andra ställen.
Först var det mest kineser som åkte med dessa bussar, men snart upptäcktes de av studenter och andra som hellre betalade 15 dollar än 60 för att åka Greyhoundbuss (eller mer för att åka tåg). Till exempel av mig.

"De kinesiska bussarna" hade länge dåligt rykte av flera anledningar, men skärpte till sig vartefter. Och nu har konkurrensen lett till att även Greyhound blivit betydligt bättre. Jag reste en gång med en Greyhoundbuss från Miami till New York, vilket tar 30 timmar och vilket fått mig att svära på att aldrig mer göra något liknande.
Men sedan i våras har företaget startat en ny linje, med lägre priser, fräscha bussar – och wifi-nät ombord. Hurra! Resan mellan Philadelphia och New York kostar bara 10–15 dollar. Tydligen tyckte någon varumärkeskonsult att Greyhound inte var något bra namn i sammanhanget, för dessa linjer kallas Bolt Bus.

(Hur jag ska betala är dock lite oklart än så länge – för de tar bara kreditkort om man bokar på nätet, visade det sig när jag kom ombord utan kontanter. Jag fick åka med ändå mot löfte om att jag ska ta ut pengar i första, bästa bankomat i New York, men mitt amerikanska bankkort är definitivt tomt sedan några dagar. Hmmm... Antagligen får jag ta ut en struntsumma med mitt svenska kort. Om jag kommer ihåg koden på det.)

Jag skulle tro att hälften av alla passagerare är uppkopplade med sina bärbara datorer! Snart dock inte längre jag, för några eluttag finns här inte (och den reservdator jag jobbar med nu när den "stora" är på "disk recovery"-service i Kalifornien har en glappande sladd och går knappt att ladda).

/Gunilla

P S Om ni inte visste det så var det en svensk-amerikansk man som grundade Greyhound – ett företag som är så förknippat med USA:s folksjäl att jag sätter "Americana" som etikett här.

No comments:

Post a Comment