22 February 2009

Inte lika kul med bloggdrev längre

SOLNA Signaturen "Kvinnobilder" på Flashback, svarar på frågan "varför en del fortfarande är så aktiva att känslomässigt engagera sig" i Gömdagate:
Redan i oktober när jag först halkade in på Monica Antonssons blogg, förstod jag att detta var krutstoff. Här hade vi en kvinnlig profil, skapad av Liza Marklund, som "alla" kände till som litterär figur. Om hennes historia visade sig ha glipor så kanske människor skulle kunna förstå, tänkte jag.
Det jag inte anade var att Liza Marklund skulle bli så extremt supportad av traditionell media att hela historien höll på att bli dold i en pseudodebatt om sanningshalten i en normal roman. Januari var en frustrerande månad.
Att nu Mia kom fram och la ut sina bevis i Aftonbladet var ju, för mitt syfte, en fullkomlig helträff. I dokumenten syntes tydligt hur ihålig hennes historia vad och hur myndigheter och domstolar brustit i sin förståelse. Debatten lyfte ytterligare ett snäpp.
Här är vi nu och kanske kommer vi snart att nå till den debatt jag önskade. Hur har vi hamnat i en situation i "världens mest jämställda land" att kvinnor och män både har olika lagar och olika juridiska tolkningar inför denna lag?
Mia Eriksson själv bryr jag mig inte så mycket om. Hon får gärna leva i USA med pool och barnbarn och ha det bra.
Gammelmedia har verkligen fått blåslampan på sig. Särskilt då de usla kvällstidningarna. Där hoppas jag att granskningen verkligen tar fart. För mycket makt till fel människor är min sammanfattning där.
Politikerna önskar jag får möjlighet att verkligen sätta sig in i den här affären. Alltför många beslut har fattats bara på grund av en fiktivt skapad opinion. Klokskap vore något att hoppas på inför framtidens politiker.
Signaturen Alyzon:
När det gällde FRA och Ipred, så fick "bloggsfären" applåder, för då rörde det sig om politiker och myndigheter som granskades och det tycktes till om, samt kritiserades. Men nu är det media själv som står i skottgluggen, och då är det inte lika kul längre, då är det "bloggdrev", "vågor av hat", "nätmobbning" som gäller.
/Gunilla

No comments:

Post a Comment