22 February 2009

Varför det skorrar/"Access to justice"

SOLNA Detta är ett fantastiskt bra inlägg som till fullo stämmer med varför jag tycker det är viktigt att stå emot Piratförlagets PR-offensiv och fortsätta granska Gömda-soppan. Citat:
Jag är inte en missnöjd bokköpare, utan har svårt för följande enskilda eller samhälleliga övergrepp:
1) att missgärningar lämnas utan åtgärd
2) att den som utsatts för ovannämnda missgärning inte får upprättelse
3) att yttrandefriheten som är en av grunderna för vår demokrati missbrukas. Journalister verkar uppfatta att presslegget eller ackrediteringen ger en rätt att driva personliga vendettor eller politiska projekt, och utan någon opponent.
4) att den s k tredje statsmakten inte fungerar i Sverige eftersom punkten 3) uppenbarligen saknar nyhetsvärde.
Läs genast hela inlägget, av signaturen BuggenBu, som handlar om "access to justice", hukande medier, dumma politiker, skattepengar – och om vem som tjänat pengar på det hela.

Jag står fast vid att en hel del av just "Monica Antonsson"-inläggen på Flashback vida överstiger något man kunnat läsa om detta på andra håll (jo, visst finns många andra bra texter här och var också, på bloggar och annorstädes). Jag skulle kunna skriva under på det mesta av BuggenBus text.

Häromdagen läste jag klart "Vingklippt" av Elisabeth Hermon, och jag känner mig så sorgsen att jag inte kommer på något sätt att hjälpa henne få upprättelse mot mediemakten.
Köp och läs hennes bok, om hur hennes professionella och privata liv krossades på grund av LizaMia&Co – så förstår ni varför det skorrar så fruktansvärt i mina öron, när somliga tjatar om att Gömda-soppan mest handlar om att folk är avundsjuka på Liza Marklund.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment