14 February 2009

Ronge: "Medias makt stavas Marklund"

STOCKHOLM Det finns fortfarande väldigt mycket att kommentera, och jag försöker hålla mig ifrån att skriva eftersom det även finns så mycket att läsa...

Men Paul Ronge hamnar rätt nära det jag eventuellt bloggar nå't om senare, så läs honom så länge. Jag tillåter mig ändå att citera rätt utförligt (mina fetstilningar):

Det viktiga och beklämmande är att det är så tydligt att Aftonbladet slirar när tidningen låtsas att den inte har tagit ställning. 14 sidor talar sitt tydliga språk – hur många kommer “Sanningen om gömda”-författaren Monica Antonsson att få? Tidningen har också tagit stenhård ställning mot bloggvärlden i “Gömda-affären”.
(– – –)
Aftonbladet och Expressen (som ju under hela denna affär på nyhetsplats varit en bastion för Liza Marklund) vill stenhårt försvara journalisternas monopol på att beskriva sanningen. Helin menar att journalister måste “vidimera” sina uppgifter. Jag tycker det räcker med att titta på alla fel och fejker som varit i kvällstidningar under årens lopp för att inte sätta sig på höga hästar mot bloggare. Helin kallar genomgående det som hänt för ett “bloggdrev”. Jag kan efter 14 år på båda kvällstidningarna intyga att det “drevet” är en västanfläkt jämfört med kvällstidningarnas: Det kan gälla Malm, Sahlin, Rosengren, Freivalds, you name it. Att Aftonbladet just idag tänker lyssna på bloggvärlden känns därför extra falskt och insmickrande.
Det här är speciellt tråkigt eftersom jag uppfattar Helin som den idag mest resonerande och moderna chefredaktören, en Bo Strömstedt i vår tid. Han borde hitta ett bättre tilltal till bloggvärlden och inte med ryggmärgen försvara journalisternas medieenvälde.
Samt i kommentarfältet, apropå ett inlägg från Unni Drougge:

Visst är det lätt att genomskåda var Aftonbladets sympatier ligger. Till exempel när reportern Kristina Edblom frankt slår fast att Mias skräck är äkta.
Men det är lätt om man som du och jag har levt och andats journalistik. Det är inte lika lätt för en allmänhet. Just detta gör Aftonbladets agerande så förledande infamt.

Och läs förstås Monicas utförliga bemötande av Aftonbladets uppgifter (även här)!

Nu är det Melodifestival (jodå, jag kollar förstås)! Men jag kanske återkommer i ämnet.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment