28 April 2009

Back on the block

NEW YORK Mannen som vann Johan Ingerös gissningstävling om hur elektorsröstningen i det amerikanska presidentvalet skulle sluta*), Andreas Henriksson, har börjat blogga igen, efter en lååång paus.

Andreas gissade på 344 elektorsröster för Obama och 194 för McCain; det blev 365 /173 (OBS! jag hade skrivit fel tal här tidigare!).
Jag kom för övrigt tvåa i samma tävling, så vitt jag vet, med "bara" 331/207. Trea Carl Melin med 284/265.

Tyvärr tystades alla dessa resultat ner, såvitt jag vet, eller har i alla fall inte precis uppmärksammats av tävlingsledaren... Trots att jag antar att tävlingens enda pris var äran. ;-)

Uppdatering: Nu ser jag att tävlingen gällde vem som blev "den svenska bloggosfärens främsta USA-nörd". Det blev alltså Andreas Henriksson.
Då blir jag rimligen den svenska bloggosfärens näst främste USA-nörd. Det har inte märkts av så mycket på sistone, framför allt inte här på bloggen – jag hoppas själv på viss ändring härvidlag.

/Gunilla

4 comments:

  1. haha, förvånar mig inte att Ingerö lät bli att gå närmare in på den tävlingen när Obamas seger var ett faktum. Hans bevakning av amerikansk politik har sina poänger men den är verkligen inte speciellt benägen att tillerkänna demokraterna någonting positivt. Tonen på hans blogg är ofta närmare Ann Coulter än nästan vilken annan svensk bloggare som helst, och han känner sig ju också med viss rätt som amerikan (hans mor växte upp i New York som dotter til inflyttade).

    Grattis till ett bra resultat i alla fall!

    ReplyDelete
  2. Aha, jag visste inte att Ingerö hade en New York-stamtavla. Att han kan amerikansk politik i grunden vet jag ju, och inte minst dess historia!
    Jag gillar hans blogg skarpt. Vad vore livet utan Erixon och Ingerö? Trist och fattigt.
    Men den kräver viss kritisk granskning då och då (sök på "Ingerö Watch" i denna blogg). Att han inte kunde ge Andreas Henriksson lite cred för gissningen var konstigt...
    Mitt resultat var sådär, tycker jag, men om jag inte minns fel var det från juni -- så kanske OK ändå?

    ReplyDelete
  3. Någon kommenterade på hans blogg under de första primärvalen att "du jobbar för din homie Rudy /Giuliani/ som om ni var släkt" - på kornet! Läs hans inlägg om Giuliani och illrarna (det heter så) och fundera på hur han skulle ha skrivit om det var fråga om en demokratisk eller vänsterrepublikansk senator. Oväld är verkligen inget som man kan eller bör begära av Ingerö, men visst är han läsvärd i all sin virulens och visst kan han en hel del om USA:s politiska historia.

    ReplyDelete
  4. Ja, själv ser jag fram emot att se vad Johan Ingerö kan tänkas göra av Martin Gelins nya bok!

    ReplyDelete