28 April 2009

Två nya domäner registrerade

NEW YORK Den senaste veckan har jag pysslat en hel del med nya datorprogram – en del faktiskt inköpta för 1,5 år sedan, men först nu installerade (iWork och Billings), andra freeware av olika slag som jag utvärderar (alternativ till Billings, som visade sig vara lite fel för mig och min verksamhet).

Allt detta surfande har dessutom inspirerat fram nya idéer till en viss affärsidé jag har, hehe.

Det integrerade iWork förväntar jag mig mycket av, ska försöka göra med mesta där i framtiden (istället för i Apple Works, Word och Excel).

Dessutom håller jag på och fixar med mina nya domäner, vilket tagit lite tid på grund av allehanda registreringsstrul. De heter www.gunillakinn.se och www.gunillakinn.com, men det är knappast värt besväret att gå dit och titta ännu.

Tack alla som hjälpt mig med detta! Framöver ska jag försöka lära mig bygga en sajt genom Wordpress, kanske något anpassat särskilt för att visa bildspel och så'nt.

Och så försöker jag uppdatera mitt PayPal-konto, för att kunna ta emot betalningar med kreditkort.
Ojojoj, det har visat sig vara en halvtidssyssla – som ännu inte är avslutad. I lördags hamnade jag i en jobbig, smått Kafkaartad labyrint. Kontot förklarades spärrat, och det nummer man skulle ringa för att häva spärren fungerade inte alls. Jag hamnade hos Verizon som allvarligt förklarade att numret fanns i Arkansas men troligen var skumt och en scam – fast det fanns på PayPals hemsida. Ett samtal till PayPals vanliga kundtjänst ledde ingenvart. Efter ett par timmars grejande med detta gav jag upp. Går antingen snabbare att skaffa ett nytt bankkonto att registrera. Eller inte.

Utöver detta håller jag på och rensar upp i datorn och bland mina bokmärken. Mer om detta i nästa bloggpost. Sedan ska jag släppa datorn och ta mig ut i Central Park!


/Gunilla

11 comments:

  1. Gunilla,

    which accounting program did you end up using with your mac? my wife is looking into doing something similar, but we haven't found anyting other than the fairly expensive quicken for mac.

    mikke

    ReplyDelete
  2. Hej Gunilla,

    Innan vi gick över till "skokartongsmodellen" och lät vår redovisningskonsult ta hand om boföringen så drömde jag om bokföringsprogrammet "Tratten".
    Det skulle fungera så att man kunde knappa in verifikationerna i vilken ordning som helst och även ändra saker som bokföringskonton m.m efter att man knappat in. Jag ansåg att detta skulle gå bra eftersom pärmen med verifikationer ändå var "sanningen" och siffrorna i datorn bara räknehjälpmedel. Branschkunnigt folk som jag presenterade detta för reagerade dock som om jag svurit i kyrkan eller något ännu värre. Såå kan man ju absolut inte göra. Jag tycker fortfarande att det var en bra idé.

    ReplyDelete
  3. Nizinny,

    Exakt så! Jag fattar inte varför det där måste vara en dröm.
    Bokföringsmänniskorna behöver absolut lite nytänkande, de beter sig ju uppenbarligen som om det fortfarande handlar om pappersbokföring?! ;-)

    ReplyDelete
  4. Mikke,

    Här får du några länkar att kolla in:

    http://www.99.se/foeretagande/75097-vettiga-bokfoeringsprogram-2.html

    http://iordning.se/

    Webbaserade lösningar:
    http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/funktioner
    http://www.fortnox.se/prod_bokf.htm

    Fast du kanske sökte något amerikanskt program? Jag har inte kollat på amerikanska bokföringsprogram, däremot dito faktureringsprogram -- t ex Billings och InVoices.

    ReplyDelete
  5. Bokföringsmänniskorna håller sej helt enkelt till lagen... nytänkande eller ej så finns det en bokföringslag att hålla sig till.

    ReplyDelete
  6. Då måste det innebära att mina Exceldokument är olagliga, såvida jag lägger in en "ny rad" i efterhand mitt i alltsammans (nej just det, inga löpnummer finnes, bara datum)?

    ReplyDelete
  7. Antar att svaret på min fråga är: ja.

    ReplyDelete
  8. Du gör väl som ungefär 90% av alla frilansare och det är väl i lagens mening inte olagligt förrän du åker på en revision eller skickar in bokföringen till Skatteverket.

    ReplyDelete
  9. Jag kollade bokföringslagen, och där står ju mycket om "god redovisningssed" och praxis, så det finns väl utrymme för tolkningar... Men jag kan säga att jag definitivt bryter mot kravet på att kontanta transaktioner helst ska bokföras inom en dag!

    Jag gör dock mest som min redovisningskonsult råder mig. Varje år pläderar jag för att jag borde bokföra "på riktigt", med bokföringsprogram och debet och kredit och hela baletten, medan h*n pläderar för att det räcker att bara räkna ihop alla inkomser respektive utgifter...

    ReplyDelete
  10. {Ny postning av den kommenter som tidigare stod längre upp, med skrivfel korrigerade.}


    Mikke,

    I ended up purchasing iOrdning! If you google it, I am sure you will find tons of positive reviews. I bought the old version, and recevied the upgrade for free.

    However, I haven't used it. When I had downloaded it and tried it out, I realized the accounting requires a strict cronological approach -- invoices and all other verifications are supposed to be registered in chronological order (and if they're not, that has to be registered as an error/exception).

    One of the reasons I wanted to have an accounting program at all was that I thought the computer could sort all dates and put everything into nice order -- even if verifications have been lost and are found lately, or if they come to my address on the other continent (which is often the case).

    So for 2007 and 2008, I have decided to just write down all posts in an Excel file (or maybe I'll put it into iWorks/Numbers, but that's the same idea). Maybe I'll consider iOrdning for 2009, but I doubt it (unless the chronology thing has changed in the new version). It does seem like a neat program.

    I have no other recommendations, but I did find lots of software when I researched this earlier. [See links in one of my other comments.]

    ReplyDelete
  11. Mer om detta med bokföringslagen.

    Om man bokför på traditionellt sätt på papper och endast använder datorn till sammanräkning så begår man ju inget brott förutsatt att bokföringen görs korrekt.
    Antag nu att man vid inknappandet gör fel och väljer att börja om från början på året då gör man ju heller inte något fel.
    Vad är då skillnaden mellan detta och den metod som jag tycker skulle vara bra d.v.s att kunna ändra i efterhand och även ändra konton mm.
    Sanningen är ju ändå verifikationerna i pärmen.
    Förklara gärna.
    Tack på förhand.

    ReplyDelete