19 June 2009

En uppäten smörgås...

NEW YORK ...är som bekant också en smörgås. (Alla sådana uttryck kommer väl från Ulf Lundells "en inställd konsert är också en konsert"? Eller någon annanstans ifrån? Är hans citat originalet?)


Denna macka – av egenhändigt bakad limpa, med avokado, röd lök och koriander – är tyvärr väldigt uppäten. Dessutom för en vecka sedan. Men den får vara med i bloggen ändå, så att ni inte tror att jag svälter. Tvärtom, som synes äter jag väldans goda saker. (News: jag och kronofogden är numera kvitt med varandra!) Nu ut i köket för att göra kaffe och stoppa i mig två chokladbollar från Fika som jag smugglade med från en mingelmottagning i går kväll.

Uppdatering: Chokladbollarna finns kvar, en liten stund till. Men så här ser en del av dagens frukost ut:

Yoghurt med jordgubbar, persika, vindruvor, valnötter och rosmarin- och lavendelhonung! Men amerikansk yoghurt är dessvärre inte mycket att hänga i julgranen.

/Gunilla

7 comments:

  1. Baka sitt eget matbröd, är det (nästan) enda sättet att få ett anständigt bröd i New York? Eller har det blivit bättre?
    När jag bodde i Indiana så var man tvungen att baka eget om man inte ville ha tvättsvamp till frukost. Men det är ju ganaks länge sedan.

    ReplyDelete
  2. När jag bodde i Kalifornien för dryga tjugo år sen kunde man köpa fullkornsbröd på supermarketen gjort av ett företag som bara gjorde sånt - inklusive ett par brödsorter gjorda enligt recept i bibeln. De var riktigt bra.

    ReplyDelete
  3. Oj, finns det recept i bibeln, eller kanske är det mer inspiration/ett marknadsföringstrick?
    Tja, brödkvaliteten här i sta'n är generellt inte så hög. Men man måste inte äta tvättsvamp om man inte vill. Det går förstås att hitta både fullkornsbröd, gott surdegsbröd med mera. Nyligen köpte jag till exempel riktigt bra surdegslimpor för endast $2 styck på Farmers' Market på Union Square (ej normalpris, det var utförsäljning på slutet av dagen).
    Men helt enkelt är det inte. Och på mitt allra närmaste snabbköp -- där jag i och för sig inte handlar sååå ofta -- säljer de mest tvättsvamp.
    Jag kommer att baka mer i höst, ska bara lära mig det där med surdegstekniken. Jag gillar att baka själv, och kom på att jag inte hade gjort det på länge. Det är inte enda sättet att få anständigt bröd, men ett av de trevligare -- om man har tid -- eftersom det luktar så gott i hela lägenheten och eftersom man kan äta det när det fortfarande är ljummet.

    ReplyDelete
  4. Detta var så kallad Sverigelimpa, en slags sirapslimpa som jag lagade med mix.

    http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=235

    Är inte säker på om jag släpat med mig påsen från Sverige eller om den är inköpt på Ikea/Brooklyn...

    ReplyDelete
  5. Det som står i bibeln är väl mer i samma anda som Reinheitsgebot (malt, jäst, humle, vatten) men det går ju att göra recept av det som nedtecknats. Googla och se, det finns recept.

    Jag vill minnas att de hade två eller tre varianter med bibliska bröd (och citatet på påsen, naturligtvis), det ena var OK och det andra riktigt bra.

    ReplyDelete
  6. OK, jag har googlat, här finns några recept:

    http://dianagrayministries.net/recipes/r13ezekiel_bread.html

    ReplyDelete
  7. Gunilla, varför går det inte att copy/paste i din kommentarsbox? Kan inte klistra in länkar.

    Nåväl, via lite omvägar (om varför magnesium är så viktigt för att undvika förkalkning av blodådrorna, googla på "magnesium fights alzheimers disease twilight") hittade jag firman ifråga:

    www.foodforlife.com

    De har en "store locator" som du kan kolla närmaste affär.

    ReplyDelete