16 September 2009

Djur på huvudet

NEW YORK Liten scen som utspelade sig på McNally Jackson's, en bokhandel i NoLita där jag satt och jobbade i eftermiddags:

En man med många och tjocka rastaflätor hoppade av sin cykel, drog fram sin MacBookPro och sin iPhone och började tillsammans med mig leta efter wifisignaler (tyvärr lönlöst). Jag inne på kaféet, han utanför det vidöppna fönstret, på trottaren.

Ett par gick förbi, en man och en kvinna. Mannen hade en stilig, strimmig, svartvit katt -- som stolt satt uppepå hans huvud, som om det vore en tron.

Kattmannen och rastamannen hälsade glatt på varandra, som om de vore gamla vänner. Paret gick vidare, och rastamannen vände sig mot mig och de andra inne på kaféet och sade glatt:

-- Han hade en katt på huvudet, jag har en bläckfisk på mitt!

Only in New York.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment