17 January 2010

Haiti ur medieskuggan



STOCKHOLM
Jag måste erkänna att jag är avundsjuk på alla kolleger som är i Port-au-Prince, även om jag inte riktigt förstår hur de lyckades ta sig dit.
Hoppas få åka tillbaka till Haiti snart. (Min ursprungsplan var att ta mig dit i samband med valet, som skulle ha ägt rum i vår – men en lågoddsare är att det ställs in... En annan reportageidé jag hade i höstas var att försöka få resa med Bill Clinton under en av hans resor till Haiti – min tanke var att hans stab skulle vara så glad för att någon journalist intresserade sig för det landet, att det skulle vara lättare att få igenom en sådan idé än t ex en intervju med Clinton i New York...)
Axel Öberg, som sänts av Expressen till Haiti och som ni på bilden ovan, är en av "mina" New York-fotografer. Andra bekanta kolleger som är där inkluderar Karin Henriksson, som kom dit för Svenska Dagbladets räkning igår. Det är en bragd att de får hem material! Det är inte bara att köra in en sladd i väggen...

Uppdatering: Jag måste säga att det känns mycket märkligt med all aktuell rapportering från Haiti och Jemen. Som jag klagat i flera år på att de länderna legat i medieskugga! Synd att det ska krävas en jordbävning av apokalyptisk modell respektive ett terrordådsförsök.
Precis lagom till en av mina reportageresor till Haiti brakade Muhammedtecknings-konflikten loss. Då insåg jag och fotografen Kalle Melander som jag var där med att vi inte hade stora chanser att få in några Haiti-reportage någonstans...och mycket riktigt, det var ännu knepigare än vanligt.
Nu hörde jag precis SR:s Bengt Therner påannonsera veckans reportage i Radiokorrespondenterna med ord om att det är viktigt att uppmärksamma också andra katastrofer än den akuta i Haiti – och så är det förstås..!

Jag har bara skrivit en text om Haiti hittills. Den kanske är lite magstark, på så vis att den handlar om karneval och annan haitisk kultur i ett skede då vatten och sjukvård är det enda som betyder något. Döm själva: Sydsvenskan Kultur.

Dessutom har jag en text ute denna helg om Barack Obamas första år som president, finns exempelvis på DN:s och Helsingborgs Dagblads sajter.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment