25 March 2010

Expressens Drama Queen

NEW YORK Igår tänkte jag skriva ett kritiskt inlägg om kvällstidningarnas rapportering från Brasilia – men på grund av tidsbrist, förkylning och allmän seghet blev det bara lite uppvärmnings-twittrande istället.

Idag har Bo Holmström intervjuats om den konstgjort dramatiska rapporteringen i Resumé, så jag har nog inte så mycket att tillägga.
Eller så tillägger jag något senare. Hittills har jag i alla fall inte hittat något som tyder på att Expressens rubrik om att "här flyr kungaparet" stämmer. "Kungaparets program påverkades inte på något sätt av demonstrationen i dammen", skrev TT:s utsände, även om bilkortegen tydligen plockade upp kungen och drottningen från en annan utgång än planerat. Allt beror förstås på hur man definierar "flyr".

Men jag tror nog att reportern faktiskt tyckte att det var precis så dramatiskt som han antyder. Man får vara glad för att Expressen inte skickade honom till Haiti. Rivieran är kanske ett bättre resmål nästa gång.

Här är länken till mitt gamla inlägg om att det verkar vara mycket större chans att man får åka på reportageresa utomlands, om man är hovreporter än om man är utrikesreporter.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment