20 March 2010

Fler bilder på mig i Philadelphia


Foto: Thomas Nilsson

NEW YORK
Som alla de svenska New York-pressf0tograferna vet är jag barnsligt förtjust i bilder av mig på fältet, i olika märkliga intervjusituationer.
Inte för att jag tycker att det är så kul att se mig själv på bild – tvärtom, faktiskt – utan för att den fantastiska spretigheten och den ibland smått bisarra varationen i mitt så kallade yrke nog framgår bäst om den dokumenteras visuellt.

Thomas Nilsson
, som är pressfotograf åt Verdens Gang i New York och även frilansar åt bland annat Expressen, har jag stött ihop med i många olika sammanhang genom åren – exempelvis på Barack Obamas valvaka i Chicago 2008 och häromkvällen på Hall of Fame här i New York.

I torsdags var han den förste kollega jag sprang på utanför domstolsbyggnaden i Philadelphia, på väg till åtalsdelgivningen i målet United States of America v. Colleen LaRose a/k/a "Fatima LaRose" a/k/a "Jihad Jane" (oj, den benämningen måste jag nog använda i någon text!).
När jag genom en kombination av tur, timing och förslagenhet lyckades gå jämte Colleen LaRoses båda försvarare rakt in i pressuppbådet insåg jag att Thomas – och hans fotograferande och filmande kolleger – knappast hade kunnat undgå att avbilda inte bara dem utan även mig.

Jag behövde inte ens säga något. Thomas sade genast efteråt: "OK, jag skickar några bilder!". Hehe. Me like.

Och några timmar senare fanns de tre ni kan se här i min dator! Fantastiskt.


Här är jag, försvarsadvokaten Mark Wilson och en skog av mikrofoner (samt försvararen Ross Thompson skymd av mig). I bakgrunden skymtas SvD:s Karin Henriksson (i dörröppningen) och DN:s Michael Winiarski (vid det utskjutande hörnet av glasentrén).

Foto: Thomas Nilsson



Mannen vars huvud ni ser till höger om Mark Wilson såg mycket komisk ut. Det framgår inte så tydligt här, men han var extremt sminkad och hade hela ansiktet nedkladdat med brunkräm. Det tog ett tag innan jag fattade varför: han skulle göra en s k "ståuppa" i TV.

Hmmm... Jag kanske borde skaffa en mikrofon med mitt företagsnamn på: Gunilla Kinn – In medias res. Lite för långt för att synas som logga (här kan ni se den) på ett puffskydd, dock...

Thomas bloggar om alltsammans här, och där hittar ni även länkar till den AP-bild som vi hamnade på och som trycktes i bland annat New York Times och SvD. Se även det jag skrev häromdagen här.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment