15 March 2011

Bäste Bach

NEW YORK Jag kom nyligen att tänka på den fantastiska, franska TV-serien ”Det var en gång” som gick när jag var liten – världshistorien i tecknad form, för barn. Tydligen har den nu getts ut på DVD. Wow!

Därifrån var steget inte långt till att tänka på Johann Sebastian Bachs Toccata och fuga i d-moll, seriens signaturmelodi. Det är väl ett av Bachs mer kända verk, ändå känns det inte slitet. Här kommer först en traditionell version, sedan ett mer modernt arrangemang med violinisten Vanessa Mae.





Tipstack: Tobias Hellström Wärja i Göteborg, som skriver den fina Bach-bloggen!

Ledsen att jag varit så dålig på att blogga på sistone! Snart ska ni få se en karta från min senaste reportageresa, i Djupaste södern som jag länge velat resa till och nu varit en snabbis i. Och så småningom ska jag skriva mer om varför jag spanar efter Bach-fugor.

/Gunilla

2 comments:

  1. En del menar att det *är* ett stycke för violin från början, löpningarna och särskilt den omisskännliga figuren i början verkar egentligen inte tänkta för orgel, även om de fungerar oerhört bra. Bach är en favorit för mig också.

    Citat från svenska Wikipedias diskussionssidor: "George W Bush är en solklar marionett för J.S. Bach" - två användarkonton med dessa ovanliga namn alltså. Tanken på Bush dansande för Johann Sebastians fingerrörelser är sanslös.

    ReplyDelete
  2. Vi har "Det var en gång". Det var en Henrik-favorit när den gick på TV, så han skaffade den när den kom på DVD. Kom hit och titta någon gång när ni är på "rätt" sida Atlanten!

    ReplyDelete