30 June 2006

Delikatessblogg

Har ni tänkt på vilket produktivt prefix blogg- blivit på sistone? Några exempel: bloggsoppa, bloggsommarlov och bloggrabaldret. Ja, och så finns det ju alla gamla, som bloggbråk/-fejd.

Uppdatering: Det roliga med "bloggsoppa" är väl förresten att det – vad jag kan minnas – först användes av Metro, som rubrikord med stor grad på första sidan, apropå Lars Danielsson-affären. Men som ni kan se av länken ovan utvidgar Lisa begreppet.

*****************************
Länder jag märker att jag plötsligt sitter och planerar resor till/i:
  • Sri Lanka
  • Ukraina (vad tror ni om rutten Krakow–Jalta? Med tåg. Eller, kortversionen, Krakow–Lvov? Jag har aldrig varit i Ukraina, men pinsamt nog heller aldrig i Polen.)
  • Italien (Don't tell my parents – det är isåfall för att de ska dit! I slutet av september. Jag har ju varit i Italien cirka tretusen gånger, och borde åka till nya länder...men de skulle bli så glada, så glada, så glada om jag dök upp där... Deras resa är för övrigt kalkerad efter mitt Apulien-vagabonderande i november 2003, av vilket en skärva resulterade i detta SvD-reportage.)
Dessutom planerar jag sedan tidigare lite vagt reportageresor till följande länder:
  • Honduras
  • Haiti
  • Iran
  • Makedonien
  • Gotland
*****************************
Idag sålde jag halvt om halvt in krönike-idén "delikatessernas rättigheter"! Mänskliga rättigheter – djurrätt – och nu.... Ja, ni får väl se vad det handlar om.
Men än så länge är det meningen att jag i första hand ska skriva en kolumn om desperata hemmafruar i Suburbialand, d v s typ New Jersey. Vi får se vad som faller ut.

I vilket fall som helst är det för Gourmet, som ni alltså genast bör teckna en prenumeration på.

1 comment: