10 September 2006

Persson talar visst engelska (med mig)

NEW YORK Nu kollar jag i FN:s förnämliga arkiv av webb-TV-sändningar, och noterar att Göran Persson faktiskt dömde ut "Tobin-skatten" även inför den internationella presskåren, till förmån för traditionellt bistånd.

"It's a good idea, but how to do it?"
, säger han, apropå två frågor om det hela.

Så det var väl något med det diplomatiska protokollet då, som gjorde att han inte kunde vara särskilt kritisk på själva det brasiliansk-franska symposiet.

Kolla gärna på sändningen, så får ni ser hur det ser ut i FN:s presskonferens-rum! Den är bara ungefär 11 minuter. Klicka här; scrolla ner till den 21 september och klicka sedan på "archived video".

Ni kan såklart välja vilken av sändningarna som helst, för att se själva miljön, men tar ni just denna Persson-presskonferens får ni flera bonuseffekter.

Bonus 1:
Ni får se Göran Persson glatt introducera – en i början skrockande, men annars tyst – Laila Freivalds.

Bonus 2:
Ni kan kika efter Lars Danielsson, Jan Larsson & Co (som sitter i publiken)

Bonus 3 och 4:
Ni kan se någon som Persson kallar "Mrs Kinn" ställa inte mindre än två frågor (på 1.10 och 6.56)!

De är inte särskilt skarpa, tvärtom – men betänk att jag nästan aldrig brukar ställa frågor på presskonferenser alls (jag går överhuvudtaget ganska sällan på presskonferenser). Så jag blev glad över att jag alls vågade öppna munnen. Learning by doing, liksom.

Och det kändes ju ganska fånigt att ha en dialog med Göran Persson på engelska. Well ... det är så det funkar.

I år är nog både han och jag i valrörelsens Stockholm när det är FN-möte.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment