23 June 2007

Battery Park, den 22 juni 2007






NEW YORK
De tre senaste åren har jag firat midsommar i Battery Park, som ligger på sydvästra Manhattan (i närheten av platsen där man tar båten till Ellis Island; på gångavstånd från Ground Zero).
Första gången var 2005. Då var det en fin dag, men ett kort firande för min del eftersom jag samma kväll skulle flyga till Denver för att bevaka Annika Sörenstams tävlande i US Open.
Andra gången var i fjol, då var stämningen inte på topp eftersom Sverige åkt på storstryk i fotbolls-VM (Tysklandsmatchen var väl den dagen?) och eftersom det regnade. (Uppdatering, 8 juli: Jag mindes lite fel! Se kommentarfältet!)
I år var det strålande väder. Detta måste vara ett av de största midsommarfirandena alla kategorier! Min medspanare Emil gissade på att där fanns 700 besökare, men jag tippar snarare på 2 000. (Som erfaren musikfestivalbesökare är han bergis mycket bättre än jag på att uppskatta folkmassor.)
Festligt, folkligt och fullsatt, med hela kittet av blomsterkransar, folkdräkter och fiolmusik. Men ändå en cool, avslappnad sommarstämning à la New York. Väldigt många av sta'ns svenskar i precis alla åldrar är där – Wall Street-hajarna, au pair-tjejerna, diplomaterna, konstnärerna, familjerna, folk som bott i USA i decennier och blivit tämligen amerikaniserade och så vidare. Många kommer med seriösa picknickkorgar, fulla av sillinläggningar och jordgubbar (och en och annan snapsplunta). För den som orkar köa finns stånd där Manhattans svenskrestauranger, med Good World i spetsen, säljer mat.
Med tiden har ryktet om det svenska midsommarfirandet spritt sig, så det lockar numera en hel del turister och New Yorkbor från alla möjliga länder. Min kompis Anna, som jobbar på FN, tog med sig kolleger från bland annat Tjeckien, Pakistan och Swaziland – och de tycker det är fantastiskt fint.
En ficka av intensivt firad midsommar, alltså, med Financial Districts skyskrapor åt ena hållet, och Frihetsgudinnan, Ellis Island och Jersey City åt det andra. (Frihetsgudinnan syns, mycket liten dock, på andra sidan vattnet till höger på den översta bilden.)
Efteråt fortsatte vi till den första festen hemma hos någon jag varit på på evigheter – hemma hos en svensk inredningsarkitekt med en fin liten tvåa ett kvarter söder om Ground Zero och en husgemensam takterrass. Jordgubbspaj, fick vi!

/Gunilla

3 comments:

  1. Ååh...jag läääängtar till New York. Igen.

    ReplyDelete
  2. 2006 så var VM matchen på midsommar dagen. Alltså lördagen efter firandet. Jag vet eftersom jag ordnade både midsommar efterfest på klubben SOL och tittarfesten på Slate.

    ReplyDelete
  3. Tack, Tom! Just det, nu minns jag hur det var. Det var _två_ dagars gråmulet regnelände. Först på midsommaren, sedan midsommardagen som jag inledde med att komma tokförsent till ett i och för sig kul jobb och som sedan fortsatte med den eländiga fotbollsmatchen. Jäklar, vilken seg helg!

    ReplyDelete