24 June 2007

Ibland går det nog väl snabbt

NEW YORK Mer krypskytte mot "googlarnas" (a k a webbreportrarnas) glada kår! Tidigare försök: se här, här och inte minst här och här.

Tack vare denna fina blogg hittade jag två exempel i samma lilla text på hur tokigt det kan bli när man distansskriver (eller skriver utan att ha koll, oberoende av var man befinner sig).

På svd.se står att läsa om hur Hillary Clinton valt kampanjlåt med hjälp av sina supportrar. Men hela poängen går förlorad, eftersom reportern inte alls får med att filmsnutten som spelats in för att presentera resultatet av det hela rakt av är en parafras på sista avsnittet av Sopranos. Förutom att det är själva den dramaturgiska idén är det ju högst relevant information för alla Sopranos-diggare i Sverige.

Ofrivillig komik också i meningen: "Scenen som utspelar sig i makarna Clintons kök inleds med att maken och den förre presidenten Bill Clinton kommer in i köket." För alla som någonsin sett Sopranos, Sex and the City eller Seinfeld ser ju genast på vilken stillbild från filmen som helst att det inte är ett kök utan en diner – närmare bestämt en diner i Mount Kisco/Westchester/nära Chappaqua där da Clintons bor. Eller "en typisk amerikansk restaurang" som det står i DN:s mer initierade text.
Och tittar man på den korta filmsnutten, som exempelvis finns på Hillary Clintons hemsida och varar kanske en minut, framgår det ju verkligen att det är en diner – komplett med jukebox, bås och en massa andra gäster – och inte ett privat kök som filmen är inspelad i.


Men på webbredaktioner finns, enligt min fördom om dem, kanske inte alltid en minut eller två till buds för att kolla på politisk reklamfilm, även om man skriver om den.

/Gunilla
som själv tyvärr aldrig sett Sopranos alls och inte heller har någon koll (men som kanske inte skulle undgå att hitta referenserna dit, i alla texter om Clintons film)

No comments:

Post a Comment