28 November 2008

I Indien

SAN FRANCISCO Jaha, och vad ska man säga om händelserna i Bombay, då?

Av alla hemska terrordåd som skett de senaste åren är det många som inträffat på platser där jag varit, eller alldeles i närheten – New York 2001, förstås, men jag tänker tyvärr även på Londons tunnelbana, Denpasar/Bali, Istanbul och Beirut. Och det var ju inte längesedan alls jag hängde några timmar på såväl Taj Mahals terrass som Café Leopold i Bombay, mindre än två år, med diverse journalistkolleger och -vänner.

Detta är ju ett riktigt stort attentat, med många dödsoffer, och identifikationen borde för min del vara total. Ändå har det inte riktigt gått in i huvudet på allvar ännu. Hoppas det inte är ett tecken på avtrubbning.

En erfaren indisk redaktör bosatt i New Delhi (som jag träffade på näringslivsjournalistseminariet på University of Pennsylvania nyligen) har skrivit till mig och bett om tips om svenska redaktioner som kan tänkas vilja köpa texter av honom, eftersom han är "on top of the Mumbai attack story" – men jag tycker det verkar som om de har ganska bra koll på läget ändå... Om någon som läser detta framöver vill ha en engelskspråkig medarbetare/stringer i Indien kan jag förstås förmedla kontakten.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment