28 November 2008

Jag gick på min egen "köra bil i Kalifornien"-myt

EUREKA Här skrev jag om hur billigt det blev att hyra bil. Men i praktiken blev det förstås dyrare. Inte bara för att bensin och skatter tillkommer, som vanligt, utan för att jag gjorde två fördyrande tillval: GPS-mätare (beroendeframkallande! och särskilt bra när man kör runt ensam och har svårt att läsa kartan) och ... ehum, cabriolet.
Jag kunde helt enkelt inte motså att lägga till 100 dollar inför utsikten att kunna köra längs med Highway 1 med nedcabbat tak...precis som jag gjorde i Pennsylvania för några veckor sedan. Tyvärr var det inte lika soligt här nu som då – vilket man kunde misstänka, men jag tänkte att blir det så bara en enda riktigt solig dag, så...
Det blev det inte. 100 totalt bortslösade dollar.
Men det var kul att köra ändå! Igår kväll spelade bilradion låtar som Dancing Queen, House in the Rising Sun och Lord, Have Mercy with a Crocodile Man. Och så spelade NPR/Pacifica upp intervjuer som Studs Terkel gjort med Martin Luther King och Mahalia Jackson.
Nu ska jag göra min sista biltur på ett tag – från Super 8-motellet till flygplatsen, via Gamla stan i Eureka.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment