28 May 2006

Lästips: Malcolm Gladwell om intressekonflikter

I min jakt på a) bra skribent-webbsajter (tips emottages!) och b) kloka journalistiska "pledges"/publicistiska kyskhetslöften eller vad man ska säga på svenska/ (dito!) snubblade jag just över en kombination.

New Yorker-skribenten Malcolm Gladwell – som jag dessvärre nog aldrig läst, vad jag vet, eftersom jag tyvärr enbart prenumererar på New Yorker och mest läser svenska bloggar; således upptäckte jag honom först via Martin Gelins blogg – har en fin hemsida.

På den hittade jag just en lååång text som handlar om de intressekonflikter han drabbats av, när han som journalist åker runt i USA och marknadsför/talar om sina böcker.

Texten finns här och torde vara av värde för alla er redaktörer och vassaeggare och andra som är intresserade av saker såsom: åsiktsredovisning, intressekonflikter, the lecture circuit, om att skriva för New Yorker. Kort sagt, det är en bra inblick i livet som amerikansk "public intellectual-afro"/"intellectual rock star" som Martin Gelin skrev så roligt om här (och missa inte före/efter-bilderna!).

/Gunilla

P S Och ja, Martin har rätt i att det finns ett tydligt samband mellan gratis wifi och bloggande.

No comments:

Post a Comment