23 June 2006

Fläder?! Kanske

Midsommarafton i Harlem, och förhoppningsvis har inte grann-harlemiterna köpt upp alla jordgubbar på Citarella.
Jag längtar fortfarande efter flädersaft, och idag är oddsen ganska goda för att jag ska hitta någon sådan – eftersom jag kommer att dra på midsommarfirande i Battery Park. (Finns ganska bisarra svensk-amerikanska firanden runtom i USA, t ex i Illinois, Minnesota och Kalifornien, som det i Oakland som Lennart tipsar om/varnar för – men detta i New York brukar vara bra.)
För där i Battery Park, med finfin utsikt mot Frihetsgudinnan, brukar alla svenska Manhattan-restaurangerna ha matstånd. Inte omöjligt att de serverar något med fläder?! Om inte annat får det duga med sill och lax och kanelbullar och annat jag vet kommer att finnas – hutlöst dyrt, förstås. (Jag var där i fjol, men hann inte stå i några matköer eftersom jag skulle dra till US Open i Denver på kvällen.) Vem vet, kanske det rentav finns jordgubbstårta med fläderblomsgele eller nå't! Well, jag menar inte att jag är sååå desperat efter svensk mat – åker trots allt hem om mindre än en vecka...

Har varit halvt-om-halvt knäckt hela dagen på grund av Martin Adlers död, mer om det senare. Debriefing behövs. Om inte han kan överleva det yrket finns ingen som kan.
Uppdatering: Läs Redaktörn's kommentar så länge – han har rätt, det är väldigt ovanligt med [utrikes]journalister som tar sig tid att rapportera som Adler gjorde. Och som tar riskerna. Det blir knappast fler nu.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment