07 June 2006

Ingen justice = ingen fred (fallet Östtimor)

Ur en artikel jag skrev för SvD Kultur i maj 2002:

– Folk tycks ha nog med allt annat som händer i världen, med Afghanistan och Mellanöstern. Och inte många som har makt inom TV har intresse för vad som händer i viktiga frågor utomlands.
– Jag har många idéer om vad jag skulle vilja dokumentera, men det är ju meningslöst om ingen vill visa det. Jag känner hur intresset för dokumentärfilm försvinner: i Australien, England – ja, också i övriga Europa har det blivit mycket svårt att få finansiering och visningstider de senaste åren. Man visar mer ytliga saker i TV. Om något som Santa Cruz-massakern händer igen någonstans tror jag inte någon finns där för att dokumentera det.

Brittiske dokumentärfilmaren Max Stahl om sitt arbete med filmen Justice – som handlade om svårigheterna med att komma tillrätta med milismännens övergrepp mot mänskliga rättigheter i Östtimor och FN:s bristande förmåga att ta itu med rättsliga påföljder.

Alltså delvis det som lett fram till dagens oroligheter i Dili.

1991 råkade Max Stahl vara på plats på Santa Cruz-kyrkogården i Dili, och filmade när militären stormade in och massakrerade östtimoresiska studenter. Att händelsen – som Stahl uppskattar ledde till att omkring 500 personer dog – sändes i västerländska medier väckte medvetandet om att Östtimor var ockuperat av Indonesien.

Foto på Santa Cruz-kyrkogården!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment