28 June 2006

Mycket vill ha mer

Som ni märker i den här bloggen har jag svårt att skriva kort, trots insikten om att folk inte orkar och knappast har tid att läsa långa texter.

Igår lämnade jag ifrån mig ett reportage som nog var det längsta jag någonsin fått skriva: 19 231 tecken, nämligen om Fort Polk.

Som jämförelse kan sägas att de nyhetstexter jag skriver för TT i regel får vara 2 500 tecken. Får man skriva 3 000 tecken är det en mycket viktig topp-nyhet (fast jag skriver såklart alltid för långt, och råkar ibland ut för brutalkortningar). Reportage av helgläsningskaraktär för TT bör vara sisådär 4 000–4 500 tecken.

Nyhetsreportage för vissa av de andra tidningar jag skriver för får ibland vara 5 000–10 000 tecken långa, som till exempel detta, men ett femsiffrigt antal tecken är ovanligt och det känns lyxigt långt.

Nu löd beställningen "3 000 ord", vilket alltså blev drygt 19 000 tecken. Fantastiskt! Äntligen kunde jag berätta en riktig historia.

Ändå känns det som att jag hade behövt åtminstone 25 000 tecken, för att få plats med alla intressanta fakta och aspekter och miljöer och citat... Och hade jag fått skriva 25 000 tecken hade det säkert också känts som aningen för kort.

/Gunilla

4 comments:

  1. Får man lov att fråga var man kan läsa Fort Polkreportaget?

    /Emanuel

    ReplyDelete
  2. Visst. Det kommer i den norska tidningen Memo (www.memo.no). Jag vet inte när, men kanske i augusti? Vi hoppas också kunna sälja in det i någon svensk publikation...och gärna i andra länder också.

    ReplyDelete
  3. En kortad version av detta reportage fanns också i Dagens Nyheter den 10 september. Läs!

    ReplyDelete
  4. Looking for information and found it at this great site... » » »

    ReplyDelete