04 July 2006

"Is very umergency"; tiggarbrev från Timbuktu

Här nedan finns konsekvensen av att resa i Tredje Världen: tiggarbrev. I det här fallet från Bouba, 24 år, den guide jag anlitade – och blev vän med – i Mali i januari. (Resan gjorde tyvärr inte starkare bloggavtryck än såhär.)

Mali är världens fjärde fattigaste land. Min resa gick bland annat till Timbuktu och öken-området därikring, en av Malis fattigaste delar. Jag har bott en natt i ett rum hemma hos Boubas familj, och vet att de inte har det särskilt fett. Turistsäsongen, då han kan jobba som relativt välavlönad guide, är blott två, tre månader om året.

Vad som hänt är alltså, enligt det artiga brevet nedan, att Bouba åkt moped och dumt nog kört på nå'n snubbe som brutit benet och tvingas åka till sjukhuset i huvudstaden Bamako. En katastrof för samtliga inblandade. Detta är ett land där trafikförsäkringar och gratis akutsjukvård liksom inte finns. Att skicka ett brev till en västerländsk journalist/turist man reste med i januari och be om ett handlån är alltså enda utvägen. (Det var en ren reportageresa – men jag skriver ändå "turist" också, eftersom jag hittills bara sålt en text för 3 000:– från den. En summa som täckte visumavgift + vaccination + transport till och från flygplatserna – åtminstone en bråkdel av alla kostnader.)

"The boy he's family bring me in the politation and they say that if I don't do something they will prison me, because this is like kill someone." Oops – Tredje Världen blev plötsligt på riktigt, och inte bara en alltmer avlägsen, pittoresk kuliss till mina äventyrliga resor.

Min enda reaktion på brevet är ärligt talat – än så länge – obehag. Jag har verkligen ingen som helst lust att skicka pengar för att bekosta konsekvenserna av en olycksalig trafikolycka i Mali. (Ja, det är ett lån som efterfrågas, men jag skulle aldrig förmå mig själv att driva in pengarna igen – och det kostar massor att transferera pengar fram och tillbaka till Afrika.) Samtidigt förstår jag precis hur desperat ropet på hjälp nedan är.

Poängen med att resa i fattiga länder som Mali är att man får förståelse för under vilka villkor människor lever. Och möjligheten att själv göra direktinvesteringar, om än mycket små. Jag försöker se till att mina reseutgifter i möjligaste mån hamnar hos människor som behöver dem, gärna kvinnor (för då kan man vara ganska säker på att pengarna går till mat och kläder och skolavgifter).

Visst är det behjärtansvärt att hjälpa en vän som försatt sig i en olycklig situation, och som inte har någon annanstans att vända sig – men det finns många behjärtansvärda ändamål att skänka pengar till... Fast visst skulle jag kunna avstå från en resa till Gotland och istället skicka de pengarna till Mali. Min drivkraft vore naturligtvis isåfall – så känns det just nu – dåligt samvete. Vilket kanske inte är det sämsta. Men inte heller det bästa.

/Gunilla

dear friend gunila
how are you ? I'm sorry to ask you a credit of money, I didn't want to ask you for this but only that I got a trouble, and this is the reason way I ask you for this, well, it's because this morning I have take a bike of one of my friends and I have hit someone with and the person is at the hospital and his leag broke. and now the medicin say that we have to send him to bamako, and is there they can solved it. and the money that I have with me I spend all and now I need some more for the transport of the person, and after I can give you back, and I ask you this service also because at the moment the job is not working the tourists don't come at the moment, all my friends don't have money also because we do the same job, and this the reason way I ask you this and later I can pay you back here to november the season will start. and is very umergency because the boy he's family bring me in the politation and they say that if I don't do something they will prison me, because this is like kill someone.

well, my dear gunila, please help me for this and I will be very glad, and for me this is a big saved that you do for me and my family.

and the montent that I need is 400euros.

greet you and wish you all the best, and have good trip.

I wait your news as very soon. and wait for impatiently.

2 comments:

  1. Hur hittar du dina guider egentligen?

    ReplyDelete
  2. Det brukar vara guiderna som hittar en...

    Men i det här fallet var det indirekt en rekommendation av ett team från Malis Television, som brukar anlita nämnde Bouba som s k fixer i Timbuktu. Och det var fixer (="inhyrd lokal assistent åt en utländsk journalist") han var åt mig.

    /Gunilla

    ReplyDelete