01 July 2006

Pang, pang, pang – det smäller i Harlem

De senaste två veckorna har det smällt till en hel del här i Harlem. Ibland säger det bara PANG! ; ibland är det nästan som smattrande skottsalvor.

Med tanke på det här områdets långa historia av våld och gängstrider kändes det ganska obehagligt när det började. Jag vill liksom inte bli skjuten på väg till Kilimanjaro (vår dygnet-runt-öppna jourbutik, driven av en jemenitisk familj, där jag köper juice, mjölk och glass) eller på väg hem från tunnelbanan (stationen ligger inom synhåll från mitt hus). Och jag vill kunna låta övertygande när jag säger till familjemedlemmar och vänner att stadsdelen blivit säker – särskilt till dem som ska komma och hälsa på, eller rentav bo här!

Men ganska snart insåg jag att skottlossningarna inte var något annat än smällare. Det är ju 4 juli på tisdag, och vissa tar ut de patriotiska glädjeyttringarna i förväg.

/Gunilla

1 comment: