10 September 2006

And this blog endorses ... not

NEW YORK Det här är tyvärr inte och kommer inte att bli en politik-blogg. Det kliar ofta i fingrarna att kommentera den svenska valrörelsen, och jag lovar att jag har stenkoll på minsta lilla utspel och varenda liten intrig och vareviga partiledarintervju.

Men – bland annat – på grund av mitt yrke har jag en striktare policy än Sveriges Radio (vaddå, tre månader?!) och talar inte ens om för min mamma vad jag röstar på.
Vilket stör henne omåttligt eftersom hon liksom jag är nyfiken av naturen. (Hon försöker dock gissa, byggt på vilka jag umgås med – vilket är dömt att misslyckas eftersom jag känner folk av alla möjliga åsiktschatteringar och verksamma inom de flesta partier på olika nivåer.)

Egentligen borde jag överhuvudtaget inte rösta, liksom kungen och Lena Mellin inte gör det. Fast det känns överdrivet nitiskt. Jag är trots allt inte politisk reporter.
Och jag vet precis hur jag ska rösta (bestämde mig förra söndagen, eller om det var i tisdags) (så egentligen beklagar jag att jag inte kan lobba mer för det offentligt).

Men bara i riksdagsvalet! Kommun och landsting – lite oklart.

För att inte tala om trängselskatterna – där är min röst nog faktiskt rentav till salu. Apropå alienation.

På torsdag kommer jag hem till Stockholm. Så då kanske allt klarnar.

/Gunilla

P S Förresten, nu gör jag ändå en av de få kommentarer jag tycker jag kan unna mig, trots det ovan sagda:
Jag undrar vart Unika partiet tog vägen? Ingenting alls tycks ha hänt med dem på sistone, inte minsta mediebevakning och inte minsta evenemang eller medlemsdiskussion på nätet. Men deras program finns, numera, och det är faktiskt inte skogstokigt.
Ingen journalist har dock vad jag vet ställt frågan varför Linda Rosing tycker att det vore bättre att försöka komma in i riksdagen/Europa-parlamentet än att bilda opinion på andra sätt. Synnerligen intressant och relevant inlägg om parlamentarism vs utom-parlamentarism (apropå F!) här, av Ali Esbati från våren 2005.
Men oj, nu ska jag genast sluta vara pseudopolitisk bloggare.

No comments:

Post a Comment