05 September 2006

Budgetglamour – prisvärd Manhattanlyx sökes

NEW YORK Flera gånger i veckan får jag mail med förfrågningar om bostäder – vanligen på ett av dessa teman:

1. Var finns det billiga hotell i New York?
2. Vet jag någon som vill hyra ut en lägenhet billigt i New York?
3. Vet jag någon vill hyra en lägenhet eller ett rum i New York?
4. Hur skaffar man lägenhetskontrakt i New York?

...och så:

5. Hur hittar man billiga hotell i Stockholms city?
6. Finns någon i min bekantskapskrets som hyr ut något i Stockholms innerstad?
7. Känner jag någon som tillfälligtvis vill hyra en lägenhet i Stockholm?
8. Hur skaffar man ... nä, det är ingen som förväntar sig att jag ska veta hur man får ett eget hyreskontrakt i Stockholm. Så här är den vanliga frågan om jag kan rekommendera någon mäklare i Stockholm.

(Varianter på dessa även i andra städer.) Jag brukar hjälpa till med bostadskoppleri så gott jag kan på samtliga punkter, men det är anmärkningsvärt att punkt 2 och 3 respektive 6 och 7 aldrig sammanfaller i tiden...

Anyway, jag har skrivit massvis av mail till var och en som frågat om detta, och en vacker dag kanske jag skriver om dessa till allmänna råd och lägger ut dem på bloggen eller min hemsida. Eller inte ... vi får se (det finns så många andra som tipsar om boende, och det är rätt tidskrävande att hålla informationen uppdaterad...).

Men nu tänkte jag be läsekretsen om råd! För jag har gått total bet på följande förfrågan från en kollega:
"Sonen och jag ska till New York. Eftersom vi båda är väldigt svaga för glitter o glamour, söker vi denna gång ett hotell i skyskrapa med lämplig utsikt över andra skyskrapor. Typ i närheten av Central Park eller så.
Har du något tips på något som är bra och inte kostar skjortan?"
Ja, vem är inte svag för glitter och glamour... Jag gissar dock att en natt på centralt beläget skyskrapehotell på Manhattan kostar i storleksordningen halv månadshyra – fast jag vet också att det kan dölja sig fynd i storstadsdjungeln, och så finns det ju budgetlyx och nätfynd och Ian Schrager-introduktionserbjudanden och så'nt. Kan någon tipsa? Jag antar att jag återkommer inom kort med länkar till ovanstående punkter...

/Gunilla

2 comments:

  1. Hehe...I got the picture...:-)

    ReplyDelete
  2. Gunilla et al.. jag hyr ut min fräscha etta i Midsommarkransen (endast 4 min. m. T-bana till Södermalm!) fr.o.m. 5 oktober t.o.m. 19 december. Här är annonser och bilder: http://stockholm.craigslist.org/apa/201813780.html och http://www.andrahand.se/Apartment/view/3293/ Maila mig på hello@linaphoto.com vid intresse!

    ReplyDelete