29 September 2006

Busy stockholmare har inte tid med brunch

FRANKFURT Vad är det med folk i Stockholm? Alla är så fruktansvärt upptagna jämt, och inte blev det bättre sedan de fick en massa barn! Jag har bjudit massvis av vänner och bekanta på oktoberbrunch i helgen, och bruncher bör ju intas på söndagar.
Men eftersom det tilltänkta brunch-stället stänger för säsongen den sista september, alltså i morgon, blev det ingen 1 oktober-brunch som jag hade tänkt. Lyckades inte övertala dem att hålla öppet på söndagen för min skull, trots att jag försökte.

[Uppdatering: de slutar med bruncher för säsongen, men håller öppet på kvällarna – och se'n blir det julbord.]

Så det blir på lördag eftermiddag. Och oj, vad folk är busy då... Bara en tiondel av de inbjudna tycks kunna komma, övriga tycks upptagna av flyttningar och resor och allehanda helgbestyr – för att inte tala om alla barn-aktiviteter som plötsligt dykt upp..! Jag började planera detta lilla evenemang i början av augusti, och ursprungsplanen var att skicka ut inbjudningskort för typ en månad sedan. Nu blev det av olika skäl inte så, så jag får väl skylla mig själv som inte bokade in allas lördagseftermiddag i god tid.
Men, något säger mig att det inte hade hjälpt med långt varsel – vem hade kommit på en brunch, om ens fyraåriga dotter ska uppträda i kör för första gången? Eller vågat skylla på en brunch för att tacka nej till att vara flytthjälp? Nej, det hade bara blivit en massa återbud.

Eftersom det dessutom är så många av mina Stockholmskompisar som i helgen befinner sig på annan ort (New York, Gdansk, Malmö, Berlin m m) borde det tvärtom vara en hel del utsocknes vänner som råkar vara i Stockholm i helgen. Om ni ser detta, hör av er! Och om någon av er som läser detta hajar att ni borde ha fått en inbjudan (de skickades från Lecce och kan ha kommit bort på vägen) hör genast av er till mig.

/Gunilla

4 comments:

  1. Men vi som var där, hade mycket trevligt!

    Skyll er själva alla ni som inte kom.

    Och akta er så ni inte hamnar på Gunillas svarta lista.

    ReplyDelete
  2. Nej, Sanna, du skulle ju inte berätta om min Svarta lista!!!

    ReplyDelete
  3. LoL

    Jag bara yrar. Det är min livliga fantasi som rusar iväg med mig. Har ingen aning om vad jag säger.

    Men vi hade verkligen mycket trevligt. Och gott var det! Tack snälla Gunilla.

    Jag har redan rekommenderat krogen på Bockholmen till flera - inklusive mamma (som brukar bjuda på krogen när hon är i stan).

    ReplyDelete
  4. Bra! Ni kan väl hälsa krögarna att det indirekt är _jag_ som fått dit er...

    ReplyDelete