10 October 2006

Vart tog arbetsgivar-reformen vägen?

NEW YORK Apropå alla diskussioner om svarta löner hit och dit... Som Isobel skriver så klokt är det rätt krångligt att bli tillfällig arbetsgivare. Hur är det, för några år sedan skulle ju F-skatteförfarandet bli så mycket enklare..? Anlitade man någon som fixade i trädgården eller städade hemma eller whatever (oj, allt låter mig rätt fjärran, likt Louise P skulle jag varken ha råd med svarta eller vita löner*)) skulle man ju bara behöva ringa ett nummer hos Skatteverket så skulle man enkelt och lätt få rätt blanketter på posten för att betala in arbetsgivaravgifter och annat.
Det lät – som jag minns det – som en reform som kunde snickras ihop av nå'n byråkrat på en kafferast, och som skulle vitifiera rätt stora delar av ekonomin. Vet någon vad som hände?

/Gunilla

*) Eller, det handlar helt enkelt om prioritering. Jag lägger hellre pengarna på restaurangbesök och matlagning, just nu, och har varken barn eller trädgård som behöver pysslas om. Hjälp, jag märker hur bloggen plötsligt förvandlats till en slags bekännelseskrift, vilket egentligen inte alls klär den!

No comments:

Post a Comment