21 December 2006

Mer metajournalistik? Ja!

STOCKHOLM Häromdagen skrev jag en lång metabloggpost om hur jag resonerade när jag totade ihop en kort artikel om att New York Sun skrev om släkten Annans New York-boende. I en kommentar skrev Leffe att jag borde blogga mer om så'nt.

Borde jag det? Jag tycker det själv. Det finns ofta intressanta saker att berätta om varför man skriver en viss text på ett visst sätt, eller helt enkelt bakgrund, anekdotisk kringhistoria och kontext som inte får plats annars.

Alltfler redaktioner öppnar för insyn i sin arbetsmetodik, till exempel brittiska Channel 4 News (se Martin Jönssons SvD-blogg). Jag vet inga särskilt bra exempel från svenska medier, och är förundrad över att så pass få journalister (anställda såväl som frilansskribenter) använder bloggande till just metajournalistik.

Här finns kanske rentav chansen att vara lite nyskapande! Jag skriver gärna mer om förutsättningarna för mina jobb, i de fall jag tror det kan ha allmänintresse. Men, jag gör det bara om det är vad ni bloggläsare vill ha. Det är ju inte precis något man gör på betald arbetstid (lika lite som annat bloggande).

Tillsvidare kan ni läsa Nuri Kinos blogg, där finns en hel del metajournalistik! Just nu om spion-stories. Och så inför jag från och med nu den nya kategorin "metajournalistik" för ändamålet.

/Gunilla

1 comment:

  1. Gunilla,

    it's very interesting to hear how stories are developed, and all the hard work behind them, some of them very small in the final print, but still with many hours of research behind. Keep it coming!

    ReplyDelete