24 December 2006

NK Livs, I love

STOCKHOLM Jag har ju vanan inne av kaotiska matlagningsbestyr, närmare bestämt är det snarare regel än undantag att det är fullkomlig panik i köket före varje kalas jag ordnar. (Mina snälla vänner säger att de inte känner igen mig när det inte är det.) Så min vana trogen drog jag idag på julaftonens förmiddag till NK:s livsmedelsavdelning och tokshoppade, sisådär två timmar innan jag borde vara hos min bror och hans familj i Sundbyberg.

NK Saluhall är verkligen toppen. Jag har särskilt varma känslor för stället eftersom jag jobbat där en hel del. Det började julen 1987 då jag tillverkade delikatess- och julkorgar (då och fram tills rätt nyligen hette det NK Livs). Sedan arbetade jag i kassan rätt mycket, men eftersom min håg stod till att stå i färskvarudisk drog jag vidare till ICA Esplanads dito på Östermalm efter några år – och där jobbade jag ännu längre. (Det är dessa båda ICA-butiker som gjorde mig till bostadsrättsägare i unga år.)

Nu har jag äntligen, efter att under mer än 12 år som Gamla stan-bo ha tyckt synd om mig som mest haft usla närbutiker här att handla i, insett att det är NK Saluhall som är min närbutik. Från och med nu tänker jag gå dit inte bara som lyx någon gång då och då, utan för rutinmässiga inköp. Idag gick jag dit för att handla grönsaker till julbordet och några delikatesser/såser/kryddor som julklapp till min bror – men det slutade med att jag var den som fick flest julklappar... Det är inte klokt vilka varor de har därnere! Jag fick exempelvis lingonketchup, getcamembert, citrongräs, Jamie Oliver's choklad- och kaffepulver, lammkabanossen och en massa andra godsaker. Mycket bra. Ungefär som att shoppa på Citarella's i Harlem, fast bättre.

Och så gick jag hem och försökte under en knappt timme sno ihop några rätter att ta med till familjen Kinns julbord... Nämligen dessa: Grillad sparris, laxsallad, chili-, purjolöks-, lime- och saffranssill (eget recept), chokladkaka, apelsinsallad med choklad och valnötter.
Dessutom tryckte jag ner en massa ostar och charkuterier jag köpt, samt en ankarstock från Utöbageriet, i en massa påsar. Det slutade såklart med att jag inte hann göra laxsalladen, glömde sparrisen hemma, fick ta taxi men ändå kom 20 minuter för sent – och att nästan ingen åt av mina rätter. Chokladkakan var dessutom långt ifrån lika god som efter det recept jag brukar använda. Men jag var ändå ganska effektiv under den där timmen, och äter så gärna upp matresterna själv!

Min kompis K, som är min bästa fattiggourmetfrände, shoppar alltid på NK Livs. Så även idag – hon och hennes familj åt hemlagad grönkålssoppa, enligt uppgift fantastiska revbensspjäll från nå'n gårdsgris och korv gjord med äkta fjälster samt saffransglass. Imorgon kväll får jag komma hem till K, vi ska dricka portvin och lyssna på barockmusik och kolla på hennes Mali-inspirerade skulpturer.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment