31 January 2007

Fellow future fattigpensionärer, watch out

STOCKHOLM Här är viktig privatekonomisk information till alla er frilansjournalister och annat löst folk – som väl hänger här!?

Jag tror i alla fall att "personer med lång utbildning och fria yrken som konsulter, kulturarbetare och frilansjournalister" är överrepresenterade bland mina läsare.

Kontentan i rapporten som refereras i Dina Pengar är att ni/vi bör skaffa pensionssparande, eftersom ingen annan gör det åt er/oss. Antagligen korrekt, men noteras bör att avsändaren Alecta säljer just tjänstepensionssparande. Här finns original-pressmeddelandet från Alecta. Edit: Se även kommentarfältet!

Själv var jag skeptisk mot den pensionssparande-hype som rådde för några år sedan, eftersom det i regel är smartare att spara på andra sätt än genom att binda pengarna i pensionsfonder i långeliga tider (t ex genom att amortera på lån). Det var faktiskt helt sjukt att tjugoåringar började pensionsspara.
En kompis till mig gjorde ett TV-inslag om detta, bland annat genom att storma in på nationalekonomiska institutionen på Lunds universitet, där så gott som ingen av alla doktoranderna valt att pensionsspara – och det gjorde heller inte mannen som själv utformat Det Orangea Kuvertet. (Tyvärr har jag inte sett inslaget, som jag tror sändes i Sefyr – men jag fick det ingående beskrivet.)

Jag har valt att lägga mina futtiga slantar på att göra knäppa saker istället, typ åka till Timbuktu utan att skriva något inkomstbringande eller ens icke inkomstbringande om det, så att jag har något att konversera om på ålderdomshemmet. Min lilla lägenhet är mitt pensionssparande (ihopsliten genom kassörskejobb och annat som är mer välbetalt per arbetstimme än frilansandet, hehe).

Nu är jag dock tillräckligt gammal och tillräckligt mycket i riskzonen för ett blivande fattigpensionärsliv, så jag ska ta tag i saken. Faktum är att jag länge, framför allt som tonåring, hade stenkoll på min privatekonomi – och rentav skrev mitt specialarbete på gymnasiet om ungdoms-bostadssparande. Men de senaste åren har jag bohemat till mitt liv, och inte riktigt hunnit med att ha samma koll.

Jag tycker det är roligast att köpa konst och bostäder och högriskfondandelar och BRICS-aktier för pengarna jag inte har, ska jag förklara för min bankrådgivare på måndag... Inga tjänstepensionsfonder, tack.

/Gunilla

4 comments:

  1. Det är ganska skönt att pensionsspara. Tog mig i hampan för x antal år sedan när jag bodde utomlands och levde på "rese- och expensbidrag". När det oranga kuvertet årligen dimper ner - med en särskilt lömsk duns! - brukar jag lägga det åt sidan. Är det en grötperiod väntar jag med att öppna det. Är det en bra- vikariat-period öppnar jag det ganska snart och glömmer vad som står i.
    Det sköna med pensionspengarna är att jag aldrig tänker på att de dras från kontot...!

    ReplyDelete
  2. Hej Gunilla, jag vill inte klampa in här som en "corporate voice" men ändå...

    Alecta "sälljer" inte tjänstepensioner. Tjänstepensionen är kollektivavtalad och betalas av arbetsgivarna. De som är anställda på en arbetsplats som saknar kollektivavtal får inte heller en tjänstepension per automatik. I vissa branscher, som vi listar i rapporten, är avsaknad av kollektivavtal extra vanligt. I dessa fall måste anställda förhandla om sin pension med arbetsgivaren.

    Det finns dock livbolag som säljer så kallad alternativ ITP, en sorts kopia på tjänstepensionen för privatanställda tjänstemän. Tilläggspensionen som kallas ITPK är också konkurrentutsatt precis som det individuella pensionssparandet som exempelvis bankerna säljer.

    Vi pysslar dock bara med tjänstepensioner.

    Hur journalister behandlar våra releaser har jag självklart inte någon åsikt om. Tack för trevlig läsning i övrigt.

    ReplyDelete
  3. Hej Johan Anderson,

    Du är så välkommen som "corporate voice", så. Mer så'nt här, skulle jag vilja säga.

    Tack för klarläggande om vad Alecta gör och inte gör!
    Vad jag menade var att rapporten är att betrakta som *partsinlaga*, även om den tar upp ett viktigt problem, och borde ha presenterats lite tydligare som sådan i nyhetsartikeln i Dina Pengar. Exempelvis genom en intervju med någon annan ekonom eller forskare.

    Men jag borde ha kollat upp Alecta tydligare. Tack för info – fast ärligt talat förstår jag inte riktigt vad som var fel. För inte ger ni bort tjänstepensionerna, även om de *säljs* via kollektivavtal?

    Gunilla Kinn

    ReplyDelete
  4. Gunilla, jag vet inte om jag rör till det ytterligare nu men det jag menar är att Alecta aldrig kan uppmana en som är ickeförsäkrad att söka sig en ny arbetsgivare för att omfattas av kollektivavtal. Frågan om kollektivavtalets vara eller icke vara ligger hos kollektivavtalsparterna Svenskt Näringsliv och PTK.

    Istället vill vi att de som inte omfattas av kollektivavtal ska vara medvetna om vad de kan gå miste om och då väga in det i löneförhandlingen.

    Om sen arbetsgivaren och den anställde är överenns om att köpa en pensionsprodukt på stan som motsvarar tjänstepensionen (ITP) så kommer köpet i vilket fall inte att ske hos Alecta eftersom vi bara förvaltar den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP.

    För övrigt tror jag att det här numera är den första oberoende bloggen som har börjat behandla pensionsfrågor. Bara en sådan sak :-).

    ReplyDelete