20 January 2007

Reportageresor tar tid

DANTEWADA Det bästa med att frilansa är att man kan bestämma sig för att lägga ner mycket tid på något man vill göra. Det sämsta med att frilansa är att man knappast får betalt för denna tid.
Att det tar tid att resa till en plats, som det ju gör inte minst i Indien (och att vara jetlaggad långeliga tider efter långa resor) är heller inget som direkt lönar sig.

Exempel från denna resa nedan - det vill säga hur lång tid det tagit att komma till den punkt där vi är nu. (Jag har rensat bort våra uppehåll i Bombay och Goa, som inte har så mycket med det hela att göra.)

Dag 1: Stockholm-Bombay (flyg, cirka 13 timmar med byte i Frankfurt)
Dag 2: Bombay-Goa (cirka 12 timmar med nattbuss)
Dag 3: Goa-Hyderabad med flyg (halvdags resande)
Dag 4: Hyderabad-Vishnakpatnam med flyg (dito)
Dag 5: Vishnakpatnam - Dantewada med tåg, cirka 14 timmar
Dag 6-14 (and counting): Vistelse i Dantewada

Sedan lär resan härifrån, via Raipur och Bombay, ta några dagar i anspråk också... Och sedan kommer jag väl att vara jetlaggad i en vecka.
Men lyckas jag sälja storyn får jag vara mycket glad om arvodet täcker blott den tid det tar att skriva ut eländet. (Och nu har jag bara gått in på tids-, inte kostnadsaspekten, med att resa. "Nej men vi trodde att du ändå skulle dit", som redaktörerna brukar säga när man föreslår att de kan delsponsra lite av reseutgifterna. Undrar om de kommer att säga det om Dantewada?!)
Nu: slut på frilansgnälll! Vi har skoj!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment